• Samurai PR/

En helt ny strømbesparende blækprinter fra Epson slår traditionelle farvelaserprintere med flere længder. Den er både hurtigere, billigere i drift og printer i en højere opløsning.

Både klimaet og brugernes pengepung har været i fokus, da Epson udviklede den nye business inkjetprinter, B-500DN. Resultatet er blevet en printer, der ikke bare er væsentligt grønnere end laser-alternativerne. Den matcher dem også i hastighed og udskriftskvalitet, hvor laserprinterne normalt klarer sig bedst.

Strømforbruget er banket i bund og den nye blækprinter bruger blot 4W i standby-tilstand, hvor gængse farvelaserprintere nemt bruger op til 70W. Under udskrift brillerer blækprinteren igen, da den blot bruger 32W mod de op mod 1000W, som laserprintere bruger. Det giver helt kontante fordele for virksomhederne, som på en enkelt printer kan spare flere hundrede kroner om året alene på strømforbruget.

SPRINTEREN BLANDT PRINTERE
Pris gør det ikke alene for erhvervslivet, hvor hastigheden også er afgørende for valg af printer. Epsons nye blækprinter udskriver første side på blot tre sekunder og kan udskrive helt op til 37 sider i minuttet takket være et stort printerhoved, der sprøjter blæk ud af 360 små dyser for hver af printerens fire farver. Dermed tager det i bedste fald under 18 minutter at tømme de to papirbakker, der kan holde i alt 650 stykker A4-papir. Epson har en målsætning om at udvikle printerhoveder, der kan udskrive helt op til 100 sider i minuttet.

En automatisk dysekontrol på printeren sørger selv for at holde printhovedet rent. Det maksimerer udskrivningskvaliteten og printerens levetid.

GOD FOR MILJØET
Miljøet er i den grad tilgodeset med den nye printer. Printeren er udstyret med duplex, hvilket gør det problemfrit at printe ud på begge sider af papiret. Derudover betyder det lavere strømforbrug mindre CO2-udslip. Blækpatronerne til printeren er desuden store og skal ikke udskiftes så tit, hvilket minimerer brugen af emballage og dermed affald.