Finanskrisen vil øge brugen af elektroniske fakturaer

Efter flere år med økonomisk optur venter nu en økonomisk ørkenvandring, hvor mange virksomheder bliver nødt til at vende blikket indad for at finde besparelser. Det kan sætte det fornødne skub i elektronisk fakturering mellem virksomheder.

“I det offentlige har man i et par år nydt godt af de praktiske og økonomiske fordele, der er ved at modtage elektroniske fakturaer og dokumenter. Elektronisk fakturering mellem private virksomheder forekommer til gengæld noget sjældnere. Det tror jeg vil ændre sig nu, hvor virksomhederne mere eller mindre bliver tvunget til at spænde livremmen ind for at spare penge og samtidig igen have et stramt blik på likviditet og bundlinie,” siger salgsdirektør Lennart Garbarsch fra EFS Technology. Herhjemme er firmaet en af pioneerne på markedet for udveksling af forskellige former for elektroniske dokumenter.

FORBEDRER LIKVIDITETEN
Besparelsen ved at håndtere elektroniske forretningsdokumenter ligger på mellem 15-50 kr. pr. styk og er vundet ved en lettere håndtering af dokumenterne samt færrre udgifter til print, porto og kuvertering. Derudover er der - nok så væsentligt - også en likviditetsmæssig gevinst ved at sende elektroniske fakturaer til kunderne.

“Vores erfaring er, at virksomhederne hurtigere får godkendt deres fakturaer, når de er elektroniske, fordi de bliver læst direkte ind i kundens økonomisystem. Dermed kan godkendelsen og betalingen af fakturaerne klares med et enkelt museklik. Det betyder regninger, der bliver betalt til tiden og en forbedret likviditetsstyring hos leverandøren,” siger Lennart Garbarsch. Desuden peger han på den besparelse der er ved en elektronisk håndtering af andre former for forretningsdokumenter. Virksomheder modtager årligt tusindvis af dokumenter, som de arkiverer for senere hen at skulle dem frem igen. Her er det meget hurtigere at finde dokumenterne frem via en pc end at skulle finde dem i forskellige ringbind.

HURTIGT TJENT HJEM
“Det tager under et år for en gennemsnitlig virksomhed at tjene investeringen hjem igen ved at overgå til en elektronisk håndtering af dokumenter. Desuden giver det en konkurrencemæssig fordel, da virksomhederne fx kan gøre forskellige forretningsdokumenter tilgængelige for deres kunder via internettet,” siger Lennart Garbarsch.

For at sende dokumenter elektronisk kræver det blot software, der kan konvertere forretningsdokumenter og fakturaer til det format, som modtageren har behov for for at bruge oplysningerne direkte i sit økonomisystem.