Handelsskole vil udklække Danmarks nye iværksættere

Historierne om Blågaardsgade på Nørrebro handler ofte om utilpassede unge uden job, men snart kan gaden være kendt for noget andet. I en baggård til gaden har Niels Brock indrettet et spritnyt iværksætterhus, der skal forme fremtidige iværksættere og arbejdspladser.

Iværksætterhuset er nyskabende i Danmark, for det blander iværksættervirksomheder og studentervirksomheder under samme tag. Idéen er, at undervisningsmiljøet i sig selv skal skabe en naturlig kobling mellem bøgerne og det at etablere og drive virksomhed i den virkelige verden.

“For at de studerende skal få den entreprenante tankegang ind under huden, er det væsentligt, at de får mulighed for at møde rigtige iværksættere, potentielle investorer, kunder og samarbejdspartnere,” siger Pernille Berg, der er udviklingschef hos Niels Brock. Hun har været en af arkitekterne bag skolens nye uddannelsestilbud, der startede i august 2008.

Idéen med det 5.000 kvm store iværksætterhus er så banebrydende, at Niels Brock på rekordtid fik etableret et netværk blandt andre uddannelsesinstitutioner og eksterne partere, der gerne ville bidrage med at gøre undervisningen interessant for de studerende. Undervisningsministeriet var ligeledes hurtig til at godkende uddannelsen.

“På samme måde som iværksættere har vi oplevet glæden ved at se iværksætterhuset vokse fra en idé til en færdig uddannelse. Det er en utrolig tilfredsstillelse, der kun bliver større af at færdes blandt de studerende i det unikke miljø,” siger Pernille Berg, der selv har en PhD i innovation bag sig.

I dag har 350 studerende deres daglige gange i det entreprenante undervisningsmiljø og fra februar næste år vil Iværksætterhuset rummer et inkubationsmiljø med rigtige virksomheder, drevet af de studerende.

Udover undervisningen vil Niels Brock lave workshops for iværksætterne. Til disse workshops vil de mest talentfulde studerende blive inviteret med til at deltage aktivt.

“Det bliver et giv-og-tag miljø, hvor iværksættervirksomhederne bliver udfordret af de studerende, der vil kunne koble økonomisk- og marketingmæssig indsigt på disse virksomheders hverdag. Dermed vil virksomheder og studerende indgå i en symbiose,” siger Pernille Berg.

De studerende fra Niels Brock kommer fra to forskellige uddannelsesretninger. Tre ud af fire tager markedsføringsøkonomuddannelsen, hvor Iværksætterhuset skal tone deres uddannelse med innovation og iværksætteri. Hver fjerde studerende tager en Eventkoordinator-uddannelse og her skal det nye iværksættermiljø fremme de unges kreative, innovative og entreprenante kompetencer.