Nomeco blev mere effektive af at droppe papirlapperne

It-afdelingen hos Danmarks største lægemiddelgrossist, er rykket helt frem i superligaen med deres it-support. Afdelingen løser i dag over 90% af alle opgaveanmodninger til tiden mod de 60-65% som mange andre virksomheder må affinde sig med.

“Vi var havnet i samme fælde som i så mange andre organisationer, hvor travlhed gør, at forskellige opgaver og løsninger ender som papirlapper på skrivebordene. Samtidig fik vi ikke ordentligt registreret og dokumenteret vores arbejdsindsats, hvilket naturligvis var frustrerende, da vi havde rigeligt at se til,” siger Nomecos it-direktør Preben Nielsen om arbejdet i Nomecos ServiceDesk. Det er her, at Nomecos medarbejdere henvender sig, når de oplever it-problemer.

Løsningen fandt Nomeco hos den finske it-virksomhed Efecte og den gør det muligt for it-medarbejderne hos Nomeco at journalisere enhver supporthændelse og den efterfølgende opfølgning. Samtidig har it-afdelingen fået et enkelt og komplet overblik over software, hardware, netværksenheder samt relationerne mellem disse – hvilket Efecte kalder ”ERP for IT”. I dag får Nomeco løst over 90% af alle it-opgaver til tiden, hvilket er markant over de 60-65%, som andre virksomheder ifølge Efecte må leve med.

“Der opstår ineffektivitet i en organisation, når medarbejdernes arbejdsprocesser ikke er godt nok struktureret og når eksempelvis flygtige papirlapper udgør en del af strukturen. Lige så snart alle oplysninger er inde i it-systemet, er fordelene mærkbare. Det er sjældent, at man som virksomhed i den grad oplever, at et it-system, der er så hurtigt at implementere, på kort tid kan give en så mærkbar forretningsmæssig effekt for en hel organisation,” siger Trine Rasmussen, der er Sales Manager hos Efecte.

Udover at holde styr på it-opgaver har Nomeco desuden fundet andre anvendelser for den nye it-løsning.

“Det slog os, at systemet ud over at give os et komplet overblik over vores it-system, måske også kunne anvendes på andre områder. Og ganske rigtigt støtter vi nu vores HR-afdeling med et fuldkommen overblik over samtlige 815 medarbejderes arbejdsredskaber som mobiltelefoner, nøglekort, internetforbindelse og avisabonnementer,” siger Preben Nielsen.