Nu bliver det gratis at håndtere leverandørerklæringer

Tre danskere står bag verdens første gratis web-baserede system, der giver virksomheder fuldt overblik over om deres underleverandører lever op til de opstillede leverandørkrav. En Skype-forretningsmodel skal bringe systemet ud i hele verden.

“Virksomhederne bliver mere og mere optagede af at leve op til deres sociale ansvar. De ønsker at beskytte deres økonomiske interesser, og det går derfor hånd i hånd med de krav, de stiller til deres underleverandører,” siger Martin Gorm Pedersen. Han grundlagde RequirementOne i 2002 og har i udviklingsarbejdet til det webbaserede værktøj fået hjælp fra PhD-studerende fra Stanford University. Sammen med to andre danskere står han i dag i spidsen for firmaet, der har hjemsted i USA.

Med det nye system, ReqMan™, kan virksomheder opstille juridisk bindende krav til deres underleverandører, som med det samme kan markere, om de lever op til kravene eller ej. Gør de ikke det, vil systemet rykke dem for svar og dermed automatisk klare en ellers tidskrævende arbejdsproces.

OVERBLIK OVER UNDERLEVERANDØRER
“Vi oplever ofte, at virksomhederne har en masse gode hensigter, men at der er forskel på direktionens hensigter og den daglige udførelse. Medarbejderne mangler værktøjet til at skaffe sig overblik over underleverandørerne,” siger Martin Gorm Pedersen. Ifølge ham samler mange virksomheder leverandørerklæringer i e-mails, regneark og diverse tekstdokumenter. Det giver imidlertid enorme udfordringer i forhold til senere at kunne dokumentere, at en given underleverandør har accepteret de opstillede krav.

”Det er i begge parters interesse, at der er fuldkommen klarhed over samarbejdets præmisser og de ændringer, der aftales undervejs,” siger Martin Gorm Pedersen og understreger, at værktøjet giver en gennemskuelighed, der ikke er set tidligere i samarbejdsrelationer.

En af de virksomheder, der har taget systemet til sig, er Europas største producent af saml-selv møbler, Tvilum—Scanbirk. Virksomheden bruger i dag ReqMan til at håndtere krav og leverandørerklæringer fra flere af deres mange underleverandører.

”Vi står overfor stadigt større krav fra vores kunder som en følge af en større miljøbevidsthed og social ansvarlighed. Den webbaserede platform gør, at vi i dag kan følge de enkelte produktdele fra vugge til grav på en helt anden måde end tidligere,” siger Paul Lito, der er koncernkvalitets- og miljøkoordinator hos Tvilum-Scanbirk, og fortsætter:”Det giver os en større tryghed for, at vores slutprodukter lever op til de højeste standarder i branchen.”

GRATIS SOM SKYPE
For at sætte fart på udbredelsen af softwaren giver RequirementOne virksomheder gratis adgang til det fulde produkt, præcis som Skype gjorde. Hensigten er at få udbredt systemet så hurtigt, at det bliver en de facto standard blandt virksomheder.

“Der er et enormt potentiale blandt virksomheder af alle størrelser og typer lige fra industrielle virksomheder til tunge it-virksomheder, der laver udbud eller skal håndtere en større mængde af krav,” siger Martin Gorm Pedersen og bemærker, at systemet allerede nu er ved at sprede sig godt blandt både danske og internationale virksomheder takket være den gratis mulighed.

Indtægterne fra det nye system skal komme fra de virksomheder, der har behov for yderligere tilpasninger af softwaren, ønsker en serviceaftale, integration med eksisterende systemer eller konsulentrådgivning i forbindelse med udformning af kravspecifikationer. For at virksomhederne kan komme nemmere i gang, har RequirementOne udviklet en Wiki-portal indeholdende krav, som virksomheder nemt kan videreudvikle og dele på tværs af projekter.

Tags: