Ny webservice afslører sammenhænge i toppen af dansk erhvervsliv

Hvem der kender hvem blandt landets topledere bliver nu meget mere gennemskueligt. Greens Erhvervsinformation har netop lanceret et nyt søgeværktøj, der skal gøre det nemmere for interesserede at afdække relationerne i en bestemt personkreds. Oplysningerne går 25 år tilbage.

“Det er velkendt, at danske topledere gør brug af hinanden i hinandens bestyrelser og direktioner. Hvordan deres vidtforgrenede netværk er, har imidlertid været knapt så tydeligt. Indtil nu. Vi har kortlagt relationerne blandt toplederne og kan nu via vores webtjeneste grafisk vise, hvem der kender hvem,” siger Tina Holgersen, der er salgschef hos Greens.

25 ÅRS OPLYSNINGER
Greens har krydset oplysninger fra Erhvervs- og Selskabsstyrelsen om personsammensætningen i samtlige danske selskabers direktioner og bestyrelser 25 år tilbage med virksomhedens egne detaljerede personbiografier med oplysninger om blandt andet toplederes uddannelse, tidligere ansættelser og tillidshverv. I alt har Greens som den eneste danske virksomhed mere end 10.000 indgående personbiografier. Personbiografierne dækker ledende medarbejdere og beslutningstagere i danske virksomheder og koncerner i både den private og offentlige sektor.

“Personbiografierne interesserer med god grund vores brugere. Mange bruger oplysningerne til at forberede sig på møder, interviews og til at holde sig løbende opdateret om, hvem der træder ind og ud af hinandens bestyrelser og direktioner. Oplysningerne kan topledelsen bruge til at finde kommende topfolk eller holde sig orienteret om personkredsen bag konkurrerende virksomheder. Men også erhvervsjournalister og headhuntere er afhængige af den slags oplysninger,” vurderer Tina Holgersen.

TYDELIGE SAMMENHÆNGE
Opslagsværket gør, at man med få museklik kan se, hvordan direktions- og bestyrelsesmedlemmer kender hinanden og gennem hvilke selskaber. Det hele præsenteres ved et grafisk overblik, hvor man hurtigt kan se sammenhængene og personkredsen bag samtlige mere end 160.000 aktie- og anpartsselskaber i databasen samt deres seneste regnskaber fem år tilbage. Der er desuden oplysninger om 40.000 beslutningstagere, og redaktionel omtale af de 7.000 største danske virksomheder.

“Jo flere informationer en topleder har til rådighed, jo bedre beslutninger kan vedkommede træffe. Sådan vil det altid være. Nu har vi tilføjet en ny dimension ved at tydeliggøre netværket i toppen af dansk erhvervsliv, og vi har allerede mærket en stor forhåndsinteresse blandt vores nuværende kunder,” siger Tina Holgersen.

FAKTA OM GREENS ONLINE:
Virksomheder der opfylder mindst ét af følgende tre kriterier bliver optaget i opslagsværket og redaktionelt opdateret af Greens’ egen redaktion:
* Mere end 45 ansatte
* Minimum 50 millioner kroner i omsætning
* Minimum 35 millioner kroner i bruttofortjeneste.

Greens optager personer, der enten arbejder i en af Danmarks 7.000 største virksomheder eller besidder vigtige bestyrelsesposter. Greens’ redaktion indhenter i nogen tilfælde selv de fleste oplysninger, men det er også muligt selv at tage kontakt. Følgende oplysninger er obligatoriske:
* Fødselsdato, privatadresse og ansættelsessted.

Derudover skal den enkelte person oplyse mindst oplyse et af følgende:
* Ansvarsområde
* Tidligere ansættelse
* Uddannelse
* Tillidserhverv
* Andre aktiviteter (forfatterskaber, foredragsvirksomhed, undervisning m.v.).

Tags: