DEKARBONISERING AF BYGGESYSTEMER

Som en pioner inden for det cirkulære byggeri vil SAPA præsentere det næste skridt mod en bæredygtig verden på Nordbygg i Stockholm. Kom og oplev, hvordan vores bæredygtighedsstrategi "Driving Decarbonisation" vil gøre en forskel for os alle i fremtiden - det er sådan, vi vil være med til at bygge i morgen.

På Nordbygg vil vi præsentere alt, hvad du har brug for at vide om bæredygtigt aluminium, det unikke 75/95-koncept og vore næste skridt inden for cirkularitet.

Genanvendelse af aluminum sænker CO2-emissioner

Produktionen af primæraluminium fra udvinding af bauxit kræver en stor mængde energi med de nuværende industrielle processer. Det betyder store udledninger af CO2, som er den vigtigste drivhusgas og en direkte årsag til klimaforandringer.

Ved at genbruge aluminiumsskrot efter forbrug, sparer omsmeltningsprocessen op til 95% af denne energi og producerer et materiale af samme høje kvalitet som primæraluminium.

Brug af produkter med Hydro Circal 75R reducerer miljøpåvirkningen

Konsekvensen af at bruge Hydro CIRCAL er en drastisk reduktion af CO2-emissioner på mere end 85%, sammenlignet med verdensgennemsnittet for produktion af primæraluminium. Med 1,9 kg CO2 pr. kg aluminium er Hydro CIRCAL i øjeblikket den aluminiumslegering med den laveste CO2-udledning, der findes på markedet. Og det stopper ikke her. Målet er at reducere fodaftrykket yderligere og anvende en legering, der indeholder 100 % genanvendt aluminiumsskrot efter forbrug.

Det gennemsnitlige CO2-aftryk for aluminium, der bruges i Europa, er 8,6 kg CO2 pr. kg aluminium. Med Hydro CIRCAL falder dette aftryk til 1,9 kg CO2 pr. kg aluminium, hvilket forhindrer 6,3 kg CO2 i at blive frigivet til atmosfæren. Et typisk aluminiumsvindue indeholder ca. 20 kg aluminium, hvilket i gennemsnit giver en besparelse på 126 kg CO2-udledning for hvert produceret vindue.

Vores engagement i bæredygtig udvikling fortsætter, og vi ser allerede langt ind i fremtiden. Hydro er den første virksomhed inden for byggesystemer i aluminium, der producerer vindues-, dør- og facadeprofiler af 100 % genanvendt aluminium: Hydro CIRCAL 100R. Dette nye genbrugsmateriale er fremstillet af 100 % genanvendt udtjent aluminium (post-consumer scrap). Det gør det muligt at producere profiler med et CO2-aftryk på næsten nul (i gennemsnit 0,5 kg CO2e/kg aluminium), verdens laveste.

Vi er i gang med at gennemføre de første projekter, og flere vil følge i 2024.

Hal 1, stand 1300

Du er inviteret til SAPA-fest den 23.-26. april.

Besøg vores stand og få ekspertråd fra SAPA-teamet og IMAGINE BEYOND LIMITS

Ses vi på Nordbygg? Tilmeld dig her: Nordbygg-registrering

SAPA er en af de største udbydere af bygningssystemer i aluminium i Europa. SAPA tilbyder arkitekter, planlæggere, metalproducenter, investorer og husejere over hele verden et omfattende udvalg af innovative, pålidelige og æstetisk tiltalende aluminiumsystemer til facader, vinduer, døre og bygningsintegrerede solceller.

SAPA er et varemærke tilhørende Hydro, en globalt integreret aluminiumvirksomhed med produktions-, salgs- og markedsføringsaktiviteter over hele værdikæden: fra bauxit, aluminiumoxid og energifremstilling til aluminiumproduktion, valsede produkter, ekstrudering og genvinding. Med hovedkontor i Norge har virksomheden cirka 35.000 ansatte i mere end 40 lande verden over. Med mere end et århundredes erfaring inden for produktion af fornybar energi, teknologisk udvikling og talrige samarbejdsprojekter med andre virksomheder gennem årene.