Glasfacader med en af branchens grønneste legeringer bliver standardløsning

Hydro Building Systems, der blandt andet leverer Sapa byggesystemer i aluminium, demonstrerer endnu en gang sit fokus på bæredygtighed ved at benytte Hydros aluminiumlegering CIRCAL med markedets højeste indhold af genbrugsaluminium til sin glasfacadeløsning Sapa 4150. Allerede nu anvender de første byggeentreprenører Sapa-løsninger med denne legering, og der er flere interessante projekter i gang i Norge, Belgien og Holland.

I 2018 introducerede den norske koncern Hydro, som ejer Sapa, sin nye aluminiumlegering Hydro CIRCAL 75R. Legeringen består af minimum 75 % aluminiumskrot fra facader og vinduer, som er blevet demonteret fra bygninger og fuldt genvundet. Det er en førsteklasses legering med et af de højeste indhold af genanvendt forbrugsskrot, som i øjeblikket er tilgængelig på markedet. ”I modsætning til de aluminiumløsninger, som generelt er tilgængelige på markedet og som fremhæves for deres indhold af genbrugsmateriale, så fokuserer vores løsning med Hydro CIRCAL 75R ikke på processkrot, men på udtjent forbrugsmateriale,” forklarer Alexandre Bistes, varemærkedirektør hos Sapa. Takket være Sapas systemløsninger med Hydro CIRCAL bliver aluminiumskrot genvundet og ført tilbage til produktionscyklussen (”urban mining”). Omsmeltning af aluminium til nye formål kræver kun 5 % af den energi, som kræves til produktion af primæraluminium. Jo højere indhold af genvundet forbrugsskrot, desto lavere CO2-belastning. Hydro CIRCAL 75R har den laveste CO2-belastning på verdensplan: omkring 2,0 kg (1,5–2,3 kg CO2) per kilo aluminium – 6 gange eller 84 % mindre end det globale gennemsnit for udvinding af primærmetal.

De første ordrer til Sapa med anvendelse af denne legering er nu under effektuering, og en af de allerførste ordrer var til Oslos mest fremtidsorienterede bygning – Økern Portal – et bæredygtigt fællesprojekt mellem erhvervsliv og lokalsamfund bestående af en erhvervsbygning, der tilbyder alt fra fleksible kontorarealer til restaurant og kulturoplevelser for medarbejdere og beboere i området. Bygningen opføres af Oslo Pensjonsforsikring og vil stå færdig i 2020. Glasfacaderne i stuen og på førstesal er designet som standard facadeelementer, og H-Fasader Glassteam AS leverer blandt andet 3.000 kvadratmeter udvendige facadesystemer baseret på Sapa 4150 med Hydro CIRCAL.

”At være involveret i opførelsen af denne bygning er interessant for os. Vi ønsker at være en bæredygtig leverandør, og introduktionen af facadesystemet Sapa 4150 med Hydro CIRCAL kom meget belejligt i relation til dette projekt og var et oplagt valg for os som Sapa-producent”, siger Paal Østhus, projektleder hos H-Fasader Glassteam AS: ”Desuden er der mange andre faktorer, som spiller en rolle, når det gælder bæredygtighed i dette projekt. Projektet er certificeret som ”Breeam Excellent”, og det stiller generelt store krav til genanvendelse.”

En af aluminiumbranchens mest bæredygtige virksomheder

Hydro er den første aluminiumproducent, som leverer en førsteklasses aluminiumlegering med et certificeret indhold på mindst 75 % genvundet forbrugsskrot. Skrotophugning og sortering foregår på et dedikeret anlæg i Dormagen, Tyskland. Anlægget sender derefter metallet til omsmeltningsanlægget i Clervaux, Luxembourg, hvor der produceres pressebolte af Hydro CIRCAL 75R. Produktionsprocessen er fuldt sporbar, og produktet er certificeret af en uafhængig tredjepart (DNV-GL).

”Fra februar 2020 vil Sapa 4150 glasfacader blive leveret med CIRCAL som standardløsning. Med dette profilsystem kan facadeentreprenøren levere forskellige typer af facadesystemer; inklusive passivhus-klassificerede facader og mange forskellige designvarianter”, forklarer Johan Strand, salgsdirektør hos Hydro Building Systems, region Nord, og tilføjer, at ”der snart vil blive introduceret flere bæredygtige produkter i Sapas systemsortiment”.

Ambitiøse europæiske emissionsmål

Ifølge Europa-Kommissionens bæredygtighedsmål skal alle nye bygninger i 2030 have en netto CO2-emission på nul, og i 2050 skal alle bygninger have en netto CO2-emission på nul. Med den truende klimakrise og strengere lovgivning er branchen nødt til at tilpasse sig. Med Hydro CIRCAL 75R giver Sapa bygningsejere og arkitekter mulighed for at opfylde morgendagens strenge bæredygtighedskrav allerede i dag – inklusive grønne bygningscertificeringer som f.eks. LEED eller BREEAM.