Kulturhuset Bergsjön – et mødested til kreativitet og inspiration

Kulturhuset i Bergsjön er det nye mødested i Gøteborg med stort fokus på social bæredygtighed og integration. Bygningen motiverer til selvstændige kreative processer gennem forskellige aktiviteter, og nøgleordet er kultur. Arkitekturen er udforskende og legende og spiller sammen med omgivelserne på et inspirerende plan. Store glasbeklædte facadepartier åbner bygningen op og lader det kreative miljø inde i bygningen blende sammen med miljøet udenfor. SAPA har via GlasLindberg Fasad AB leveret glasfacader og døre i aluminium til projektet.

En bild som visar himmel, utomhus

Automatiskt genererad beskrivning En bild som visar text, inomhus, golv, rum

Automatiskt genererad beskrivning

Bergsjön i Gøteborg havde længe haft et ønske om et kulturhus, som kunne fungere som et mødested for alle. Efter flere års enten og undersøgelser blev det i 2013 besluttet, at projektet skulle gennemføres. Kulturhuset stod klar i efteråret 2022, og her finder man nu alt fra atelierer og bibliotek til musikstudio og café.

En kurvfuld af kultur

Kulturhuset er en del af storsatsningen ”Program Bergsjön” og programmets fokus på ”social bæredygtighed og integration”. Da man skulle vælge arkitektfirma, og hvem der skulle have ansvaret for at føre projektet ud i virkeligheden, afholdt rådhuset en arkitektkonkurrence, hvor vinderen blev ”kulturkurven” af Sweco Architects. Opgaven var at udforme et bæredygtigt kulturhus, som er funktionelt, men samtidig har en høj arkitektonisk kvalitet.

– Nøgleordene for vores arbejde har været leg, nysgerrighed og glæden ved at opdage og udforske. Vi har visualiseret, at Kulturhuset skal have karakter af et farvestærkt og indbydende hverdagsrum, som beriger og tager hånd om sit nærmiljø på en gennemtænkt og legende måde. Kulturhuset er som en kurv til kultur, som skal forgylde hverdagslivet. En kurv, der samler og bærer kulturelle udtryk i en reel og symbolsk betydning, siger Margareta Diedrichs, der er ansvarshavende arkitekt fra Sweco.

Bidraget til Kulturhuset i Bergsjön vandt 2017-kategorien ”Fremtidige projekter – Kultur” på World Architecture Festival (WAF) i Berlin, hvilket er et tydeligt bevis på vigtigheden af et kreativt og inspirerende miljø til kulturhuse i byer.

En bild som visar text, inomhus, bor, tak

Automatiskt genererad beskrivning En bild som visar text, utomhus

Automatiskt genererad beskrivning

Kreativitet og åbenhed for alle besøgende

Kulturhuset Bergsjön har med sine tre etager et areal på omkring 3000 m2. Her sprudler af leg og nysgerrighed. Målgruppen er både store og små, og bygningen er fyldt med aktiviteter, som både kan udføres individuelt og sammen med andre. Der er atelierer, bibliotek, gruppelokaler, keramik- og musikstudio, café, udstillingshal og en flot scene til musik, dans og teater. Og et lokale til filmfremvisning og fest for 150 personer. Her er ganske enkelt et væld af forskellige muligheder til kreative stunder.

– Allerede i konkurrencefasen arbejdede vi i et team med forskellige kompetencer, hvilket har været vigtigt for at få alle aspekter med. For Kulturhuset Bergsjön handler det ikke bare om en bygning, men også om torvepladser, opholdsområder, sociale rum og rum til kreative aktiviteter. At Kulturhuset nu står på klar og er indviet til offentligheden føles meget specielt og dejligt, siger Margareta Diedrichs.

Kulturhuset Bergsjön er et at tre Higab-projekter, som er en del af Gøteborgs 400-årsjubilæum. Higab er byggeentreprenører på Kulturhuset, hvor jubilæumssatsningen indebærer ekstra fokus på etablering af levende, attraktive og inspirerende mødesteder i Gøteborg.

En bild som visar utomhus, himmel, väg

Glasfacader indbyder til åbenhed

SAPA har med hjælp fra GlasLindberg Fasad AB leveret facadepartier og døre til Kulturhuset Bergsjön. Magnus Johansson fra GlasLindberg husker især det store indgangsparti:

”De store indgangspartier er en Sapa 4150 structural glazing-facade, som er føjet sammen uden udvendige profiler. Det blev rigtig flot og godt”, siger Magnus Johansson.

Med valget af store glasbeklædte flader er det lykkedes at skabe en indbydende og transparent følelse i Kulturhuset Bergsjön. Det indvendige design spiller sammen med ydersiden i de generøse glasflader, og farverne på aluminiumprofilerne giver et livligt udtryk med deres forskellige paletter. I biblioteksdelen kan man også nyde udsigten fra de glasbåse, som stikker ud fra bygningen. Disse båse af glas og aluminiumprofiler lader masser af dagslys strømme ind i lokalerne, og det har en positiv effekt på de besøgende, som opholder sig inde i Kulturhuset.

En bild som visar himmel, utomhus, sten

Automatiskt genererad beskrivningFakta:

SAPA-produkter: Facade Sapa 4150 samt Sapa 4150 SSG. Døre Sapa 2086 (delvist branddøre). Vindue Sapa 1086.

SAPA-producent: GlasLindberg Fasad AB

Arkitekt: Sweco Architects

Byggeentreprenør: Higab

Fotograf: Bert Leandersson

caroline.jonson@hydro.com

SAPA er en af de største udbydere af bygningssystemer i aluminium i Europa. SAPA tilbyder arkitekter, planlæggere, metalproducenter, investorer og husejere over hele verden et omfattende udvalg af innovative, pålidelige og æstetisk tiltalende aluminiumsystemer til facader, vinduer, døre og bygningsintegrerede solceller.

SAPA er et varemærke tilhørende Hydro, en globalt integreret aluminiumvirksomhed med produktions-, salgs- og markedsføringsaktiviteter over hele værdikæden: fra bauxit, aluminiumoxid og energifremstilling til aluminiumproduktion, valsede produkter, ekstrudering og genvinding. Med hovedkontor i Norge har virksomheden cirka 35.000 ansatte i mere end 40 lande verden over. Med mere end et århundredes erfaring inden for produktion af fornybar energi, teknologisk udvikling og talrige samarbejdsprojekter med andre virksomheder gennem årene.

Tags: