Spektakulært depot for Sydsveriges mest moderne sporvogne.

Byudvikling er vigtig for at skabe arbejdspladser og boliger og er i mange forskellige aspekter afgørende for at lette livet i et samfund. Lund investerer meget i byudvikling, og visionen er, at byen skal vokse med 50.000 indbyggere i de kommende årtier.

Sporvognstrafik er den nye måde at rejse på i Lund. Byen er det sidste stop på den helt nye sporvognslinje mellem Lund C og ESS. Byer udvikles langs sporvognslinjen, kommunerne bliver tættere bebygget og fortsætter deres vækst.Den nye sporvognslinje løber 5,5 kilometer gennem det progressive Skåne, og et par af de 9 stop er de største knudepunkter inden for offentlig transport i området. Som et sidste stop er der bygget et moderne depot på 4000 m² med plads til daglig vedligeholdelse og rengøring og med kontor til trafikstyring. Bygningen er beklædt med facader fra SAPA.

"Det er en fantastisk konstruktion, og hos SAPA er vi stolte over at være en del af puslespillet i projektet, hvor vi bygger for fremtiden og investerer i et moderne depot til offentlig transport," siger Mattias Jansson, salgschef hos SAPA Sverige.

Det spektakulære sporvognsdepot designet af Tengbom, bliver base for Lunds syv sporvogne, som alle er navngivet ud fra deres forbindelse til byen - Sfnixen, Lindeman, Blåtand, Brandklipparen, Inferno, Saxo Grammaticus og Åsa-Hanna. Alle disse navne er en del af historien om Lund. Og mange er klar til at tage en tur på den nye linje.

”Den store udfordring med projektet har været at løse montagedetaljerne og den statiske dimensionering. Samtidig står byggeriet som et landmærke ved siden af ​​to andre store vartegn i Lund som MAX IV og ESS. Det unikke ved dette projekt er det store buede glasparti”, siger Jonny Englund, projektleder hos Alab Aluman.

Arkitekt: Tengbom

Bygherre: Region Skåne / Lund Kommune

Entreprenør: NCC Building, Sweden

Metalbygger: Alab Aluman AB

SAPA-produkter: Facade 4150, Dør 2086, Vindue 1086

Kontakt:
Hydro Building Systems
Julsøvej 1
8240 Risskov
Tlf. +45 8616 0019
E-mail: sapa.dk@hydro.com
www.sapa.dk

Sapa Building System offers architects, specifiers, metal fabricators, investors and home-owners worldwide an extensive range of innovative, reliable and
aesthetically pleasing aluminium systems for curtain walling, façades, doors, windows and building-integrated photovoltaics. Sapa Building System is one of the
largest suppliers of aluminium building systems in Europe and is part of the global aluminium company Hydro.

Tags: