SAS Cargo øger kapaciteten fra Nordamerika til Skandinavien

Report this content

SAS Cargo øger fragtkapaciteten fra Nordamerika til Skandinavien SAS Cargo har indgået aftale med både Korean Air Cargo og WOW-alliance partner Singapore Airlines Cargo om fragtkapacitet på deres fragtfly fra Nordamerika til Skandinavien. Det drejer sig om Singapore Airline Cargos afgang fra O'hare lufthavnen i Chicago til København hver fredag og Korean Air Cargos afgang fra John F Kennedy lufthavnen i New York til Oslo hver mandag. Begge ruter beflyves med Boeing 747F fragtfly. Ialt øger SAS Cargo kapaciteten fra Nordamerika til Skandinavien med omkring 64 tons om ugen. Fredag den 21. maj starter ruten fra Chicago og 7. juni starter ruten fra New York. - Det er dels for at kunne supplere vores nuværende belly kapacitet i "maven" på SAS flyene med kapacitet, der ikke stiller samme krav til størrelse og dimensioner og dels fordi vi kan konstatere, at fragtmængderne fra Nordamerika til Europa er stigende, siger Kenneth Marx, der er administrerende direktør for SAS Cargo Group. I efteråret 2003 lavede SAS Cargo en lignende aftale med Korean Air Cargo om kapacitet på ruten fra New York til København. Denne aftale gælder fortsat og SAS Cargo har dermed tre ugentlige afgange med fragtfly fra Nordamerika til Skandinavien. Brug af fragtfly gør det blandt andet muligt at transportere større dyr og fragt, der på grund af dets udformning ikke er plads til i passagerfly. Fakta om SAS Cargo I forvejen har SAS Cargo direkte ruter mellem USA og Skandinavien fra Seattle, Chicago, New York og Washington. Derudover forbindes de fleste større byer i USA med et veludviklet truck rutenet. SAS Cargo har egen salgsstyrke i USA og ejer en fragtterminal i Newark, New Jersey. SAS Cargo viste i 2003 for andet år i træk overskud. Overskuddet var på 77 millioner svenske kroner (8.5 MEUR) før skat ud af en omsætning på 2.954 millioner (324 MEUR). SAS Cargo har 1250 ansatte i Skandinavien og 130 uden for Skandinavien. For yderligere information Press Officer Ulrik Marschall, +45 23 22 67 33 eller email:sas.cargo@sas.dk ------------------------------------------------------------ Denne information blev leveret af http://www.waymaker.dk Følgende filer kan downloades: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/05/18/20040518BIT00410/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2004/05/18/20040518BIT00410/wkr0002.pdf