Først i Europa med infrarød afisning

SAS Ground Services Norway AS (SGS Norge) bliver den første ground handler i Europa, som skal teste brugen af infrarød afisning på fly. Netop i disse dage rigges en hangar til med infrarød afisning i Oslo Lufthavn.

SGS Norge skal sammen med Radiant og Oslo Lufthavn AS afprøve brugen af infrarøde varmebølger til afisning af fly. Fly, som skal afises efter denne metode, kører gennem en specialbygget hangar, hvor varmebølger får is og sne til at smelte. Ved infrarød afisning reduceres udslip af kemikaliet glykol med ca. 70%. - Det er en del af vores strategi at teste nye produkter indenfor ground handling. Hermed bliver vi i stand til at tilbyde flyselskaberne mere effektive, økonomiske og miljøvenlige produkter i fremtiden, siger Ola H. Strand, administrerende direktør i SGS Norge. Afisningshangaren forventes at blive taget i brug til testning ved årsskiftet og skal være et supplement til almindelig afisning resten af vintersæsonen. - Oslo Lufthavn, som er en moderne flyveplads, finder det naturligt at tilpasse sig nytænkningen hos vores kunder. Vi finder det positivt, at den nye metode reducerer kemikalieudslippet i lufthavnen og dermed yder et værdifuldt bidrag til vores arbejde med at passe på miljøet i lufthavnen, siger Nic Nilsen, der er administrerende direktør i Oslo Lufthavn AS. - Med vores god erfaring fra USA ser vi frem til at gå i gang med infrarød afisning i Europa, og det glæder os, at SGS Norge og Oslo Lufthavn ønsker at tage den nye metode i brug, siger Svein Utkilen fra Radiant. Ønsker du mere information, kan du kontakte: Ola H. Strand, administrerende direktør i SGS Norge, tlf. +47 95 71 80 42, e-mail ola-henrik.strand@sas.no