61.000 flere fløj med verdens mest punktlige flyselskab

SAS fortsætter med at fylde flyene op. I maj måned steg kabinefaktoren med 1,9 procentpoint til 75,3 %. De fine takter skyldes god udvikling på ruterne til Europa og USA. Desuden stiger belægningen på dansk indenrigs.

SAS koncernen har fortsat en tilfredsstillende trafikudvikling med en stigning i antallet af passagerer på 4,2 % i maj måned sammenlignet med samme periode sidste år. SAS øgede passagerantallet med 61.000 til 2,7 millioner. Trafikvæksten stiger fortrinsvist som følge af flere passagerer på USA- og Europaruterne. Dansk indenrigs går desuden op; belægning er i maj øget med 6,9 procentpoint til 77,5 %. SAS har i maj måned meldt ud om øget kapacitet på dansk indenrigs, i første omgang Aalborg og Århus, og flere nye europæiske destinationer.

- Vi vil fortsætte med at tilbyde rejsende med SAS et stort udvalg af populære rejsemål. Allerede halvvejs gennem året har vi annonceret, at vi i alt åbner 36 nye ruter i løbet af 2012, siger koncernchef Rickard Gustafson, SAS.

Verdens mest punktlige
SAS har også udmærket sig på punktlighed i maj måned, hvor selskabet er verdens mest punktlige blandt ’major airlines’.

- Jeg kan med glæde konstatere, at vi for anden måned i træk er verdens mest punktlige flyselskab. Vi ved, at kunderne sætter stor pris på vores punktlighed og vores tidstabel med mange afgange og direkte fly, siger Rickard Gustafson.

Enhedsindtægterne per fløjet kilometer, RASK, var 0,9 % lavere i april måned (RASK rapporteres en måned senere end trafiktallene, som er fra maj). Yield gik ned med 3,4 %. SAS forventer samme udvikling for yield og RASK i maj måned.

For yderligere information kontakt venligst
SAS’ presseafdeling på telefon 32 32 31 35

SAS-koncernens trafiktal publiceres kl. 11 den femte arbejdsdag den følgende måned. Måling af indtægter (RASK og yield) publiceres samtidig men med en måneds forsinkelse. For yderligere oplysninger og definitioner af SAS-koncernens trafikudvikling besøg www.sasgroup.net

SAS er Skandinaviens førende flyselskab med daglige afgange til destinationer i Europa, USA og Asien. SAS er med i Star Alliance™ og kan sammen med 27 partnere tilbyde over 1100 rejsemål verden over i 185 lande. Se også www.sas.dk.