Det norske Konkurrancetilsynet godkender SAS køb av Braathens

Det norske Konkurrancetilsynet godkender SAS' køb af Braathens: - En af flere aftalte forudsætninger for, at transaktionen kan gennemføres er nu opfyldt Konkurransetilsynet (KT) i Norge har i dag bekendtgjort, at de godkender SAS' køb av Braathens. SAS registrerer samtidig, at KT på nuværende tidspunkt ikke griber ind mod bonusordninger, storkundeaftaler eller agentaftaler. Øvrige forudsætninger i aftalen med Braathens majoritetsejere Det må understreges, at aftalen mellem Braathens' majoritetsejere og SAS indeholder en række vilkår i tillæg til forudsætningerne om myndighedernes godkendelse. Sådanne vilkår er almindelige i aftaler som denne, og er blandt andet knyttet til Braathens' økonomiske status og visse juridiske forhold. Øvrige forudsætninger, som blandt andet omfatter, at mindst 90 procent af aktionærerne i Braathens accepterer budet, og at transaktionen kan gennemføres inden 31. december i år, skal også være på plads før transaktionen kan gennemføres. Det er i dag uklart om forudsætningerne og vilkårene i aftalen er eller vil blive opfyldt. Dette skal der i den nærmeste periode bringes klarhed over. Store udfordringer for branchen SAS har været og er af den opfattelse, at det er nødvendigt med en konsolidering for at skabe tryghed og styrke det norske trafiksystem og dermed sikre norsk luftfart tilfredsstillende rammevilkår og konkurrenceevne internationalt. De tragiske hændelser 11.september i år har yderligere forstærket behovet for en sådan styrkelse. Det er samtidig nødvendig at være klar over, at situationen i luftfartsbranchen i dag er dramatisk ændret i forhold til i maj da aftalen blev indgået. Hele branchen står overfor meget store udfordringer, og enkelte selskaber befinder sig allerede i akutte, økonomiske problemer. De norske flyselskaber er ikke fritaget for tilsvarende udfordringer. SAS har allerede skåret sin produktion med 12 procent, fritstillet 16 fly og reduceret bemandingen med hvad der svarer til 1000 årsværk. I tillæg gennemføres andre, omfattende tiltag for at forbedre resultaterne. SAS vil nå koncentrere sig om den videre proces, som vil bestå i at få en afklaring på samtlige forudsætninger og vilkår som skal være opfyldt, for at transaktionen kan gennemføres i tråd med den oprindelige aftale. For yderligere information venligst kontakt: Norge: Vicekoncerncef i SAS Gruppen Gunnar Reitan, tlf. +46 70 997 28 44 (e. kl.13.00) Direktør norsk indenrigs, Johnny Skoglund, tlf. +47 95 71 63 80 Informationsdirektør i Norge, Simen Revold, tlf. +47 95 71 63 10 Sverige: Vicekoncernchef Marie Ehrling, tlf. +46 70 997 21 56 Koncerninformationsdirektør Henry Sténson, tlf. +46 70 997 14 55 Danmark: Informationschef Troels Rasmussen, tlf. +45 23 22 46 75 ------------------------------------------------------------ Besøg http://www.waymaker.dk for mere information Følgende filer kan downloades: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/23/20011023BIT00690/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/23/20011023BIT00690/bit0001.pdf