EU-kommissionens beslutning ang SAS/Maersk offentlig

Report this content

EU-kommissionens beslutning angående SAS/Maersk Air aftalen EU-kommissionens beslutning angående SAS/Maersk Air aftalen blev offentliggjort mandag den 10. september. Dokumentet der er tilgængeligt på: http://europa.eu.int/comm/competition/antitrust/cases/2001/ indeholder en beskrivelse af de begivenheder, der resulterede i Kommissionens beslutning om at udstede en bøde til SAS og Maersk Air for brud mod gældende konkurrencelovgivning i EU. Kommissionens stilling- tagen i sagen er kendt fra tidligere SAS, der har indrømmet sin skyld, ønsker ikke at gøre indsigelser mod bøden på totalt 39, 375 MEUR. - Beslutningen som sådan indeholder ikke noget, der ikke allerede er kendt. Vi har allerede sagt, at vi har handlet helt uacceptabelt i Maersk Air sagen og EU-kommissionens dom er både belastende og økonomisk mærkbar. For at sikre os at SAS ikke i fremtiden gør sig skyldig i lignende uregelmæssigheder, indledte vi allerede i februar en række tiltag og forandringer, siger Henry Sténson, informationsdirektør i SAS. Blandt de forandringer, der blev gennemført i tilslutning til de ulovlige afsnit i SAS og Maersk samarbejdsaftale fra 1998, og som blev kendt i februar i år, var * igangsættelse af en uafhængig udredning af SAS håndtering af aftalens indgåelse og gennemførelse * initiering af et længerevarende uddannelsesprogram i konkurrence lovgivningens regler og konsekvenser for SAS, et så kaldt Compliance Program. Efter Jørgen Lindegaards tiltrædelse som ny koncernchef den 8. maj er * en forandret organisation indført, hvor den juridiske funktions indflydelse er forstærket og afdelingen rapporterer direkte til koncernchefen * afdelingen Alliances & Partnerships rapporterer direkte til koncernchefen * beslutningsprocessen ved spørgsmål om samarbejdsaftaler er ændret for at opnå større indsigt * en systematisk gennemgang er indledt for at sikre at eksisterende aftaler i enhver henseende er i overensstemmelse med gældende lov * den ansvarlige for indgåelsen af de ulovlige aftaler har forladt SAS * den ansvarlige for implementeringen er overgået til andre arbejdsopgaver SAS bestyrelses rolle og ansvar i Maersk Air sagen undersøges på bestyrelsens eget forlangende af en uafhængig granskningskommission, hvis resultater vil blive præsenteret den 17. september i Stockholm. - SAS deltagelse i sagen er alvorlig og vi har reageret kraftigt for at undgå lignende sager i fremtiden, siger Henry Sténson. Med dette, og når granskningen af bestyrelsens arbejde i sagen er færdigbragt , håber vi, at vi kan lægge sagen bag os og gå til den egentlige opgave, nemlig at udvikle SAS og gennemføre vor internationale ekspansion på en god måde og i sund konkurrence med verdens førende luftfartsselskaber. For mere information ring Informationschef Troels Rasmussen, telefon +45 32 324675 eller mobiltelefon +45 2 3224675 Med venlig hilsen Scandinavian Airlines Informationsafdelingen ------------------------------------------------------------ Besøg http://www.waymaker.dk for mere information Følgende filer kan downloades: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/09/11/20010910BIT00370/bit0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/09/11/20010910BIT00370/bit0002.pdf