Fingeraftryk forenkler rejsen

Fingeraftryk forenkler rejsen SAS Airline undersøger i øjeblikket en ny teknik til at forenkle check- in og ombordstigning. Metoden kaldes biometri, og er en teknik, som kan aflæse et menneskes unikke kendetegn. I fremtiden kan den rejsendes fingeraftryk fungere som identitetskontrol. Hændelserne i USA den 11. september indebar, at myndighederne skærpede sikkerheds-kravene for flyselskaber og lufthavne. EU og lokale myndigheder vil med stor sandsynlighed i løbet af året komme med nye krav til yderligere kontrol af passagerer og bagage. - Vor udfordring er at højne sikkerhedsniveauet og samtidig gøre det mere enkelt at rejse, siger Peter Söderlund, ansvarlig for SAS udvikling af produkter på jorden. Biometri kan give os den mulighed, og vi vil derfor teste teknikken. SAS gennemfører undersøgelsen med smart cards, som indeholder den rejsendes fingeraftryk. Kortet læses af en kortlæser. Den rejsende trykker en finger mod en plade og identiteten godkendes siden ved at fingeraftrykket matches "lokalt" med det fingeraftryk, som er gemt i kortet. - Med denne "lokale" matchning mellem kundens fingeraftryk og et smart card bliver det både lettere, sikrere og hurtigere for den rejsende, siger Peter Söderlund. Vi forventer ikke, at vore kunder vil afgive fingeraftryk, så vi gemmer ikke denne information efter matchningen . - Et fingeraftryk lagret i et smart card betyder, at den rejsende selv bærer sin egen personlige information, og dermed løser vi spørgsmålet om den personlige integritet, siger Tommy Lundin, ansvarlig for ny teknologi i SAS. Der skal nu gennemføres tests i en intern installation på SAS hovedkontor i Stockholm og siden med en mindre gruppe kunder i en af de større lufthavne i Skandinavien. SAS har valgt Scandinavian IT Group og Precise Biometrics som partnere i dette projekt. For yderligere information venligst kontakt: Peter Söderlund, SAS, Director Product Development on Ground +46 8 797 1104 eller mobil +46 709 97 11 04 Tommy Lundin, SAS, Director IT Research +46 8 797 5610 eller mobil +46 709 97 56 10 Fakta om Scandinavian IT Group: www.scandinavianIT.com Fakta om Precise Biometrics: www.precisebiometrics.com Med venlig hilsen Scandinavian Airlines Informationsafdelingen ------------------------------------------------------------ Besøg http://www.waymaker.dk for mere information Følgende filer kan downloades: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/05/06/20020506BIT00010/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/05/06/20020506BIT00010/wkr0002.pdf