Januar - December 2000

Report this content

Januar - December 2000 · SAS Gruppens resultat før skat var 2 773 (1 846) MSEK. Fjerde kvartals resultat blev 1 705 (1 245) MSEK. · Resultat eksklusive realisationsgevinster var for hele året 1 235 (420) MSEK og for fjerde kvartal 457 (429) MSEK. · SAS Gruppens omsætning øgede med 8,7% til 47 540 MSEK. · Passagertrafikken (RPK) steg 7,0%. Trafikken på Business Class øgede med 9%. · Øgede brændstofomkostninger påvirkede resultatet negativt med 1 677 MSEK sammenlignet med foregående år. Virksomhedsforbedringsprogrammet er gennemført i henhold til planen, hvorved enhedsomkostningen er reduceret med 3,0% eksklusive stigningen i brændstofomkostningerne. · Res0ultat før afskrivninger og omkostninger til flyleasing (EBITDAR) øgede med 35% til 5 652 (4 199) MSEK. · Resultat pr. aktie blev for SAS Danmark A/S 15,48 (8,70) SEK, SAS Norge ASA 12,49 (7,94) SEK samt SAS Sverige AB 11,79 (8,41) SEK. Udbyttet anbefales at blive henholdsvis 3,80 DKK, 4,20 NOK og 4,50 SEK pr. aktie. · Resultat efter skat i SAS moderselskaber udgjorde: SAS Danmark A/S 642 (345 MDKK) SAS Norge ASA 564 (352 MNOK) SAS Sverige AB 831 (593 MSEK) · Efter et år med gode fremgange i SAS virksomheder, dog med historisk høje brænd-stofomkostninger, forventer bestyrelsen en væsentlig forbedring af det operative resul-tat for 2001. Dertil kommer forventede realisationsgevinster på mindst 500 MSEK. SAS Gruppens årsregnskab foreligger den 8. marts 2001. Hele rapporten er tilgængelig på www.sas.dk VIGTIGE BEGIVENHEDER I DE SENESTE KVARTALER FØRSTE KVARTAL 2000 · SAS lancerede WAP-tjeneste til bookning af billetter og oplysninger via mobiltelefon. · SAS blev valgt til bedste indenrigsflyselskab i Norge og fik "The Grand Travel Award". · SAS EuroBonus fik for fjerde år i træk udmærkelsen "The Freddie Award". · SAS vedtog køb af 12 Airbus A321 samt optioner for i alt 4,5 milliarder SEK. Flyene, som imødekommer høje krav om lavt brændstofforbrug og støjniveau, øger SAS transport-kapacitet til/fra flere store byer i Europa og mellem de tre skandinaviske hovedstæder. · SAS Cargo, Lufthansa Cargo og Singapore Airlines styrkede deres planer om samarbejde på flyfragt området. · SAS, British Midland og Lufthansa indgik en Joint Venture-aftale med henblik på trafik på Europa til/fra London Heathrow og Manchester. · Star AllianceTM blev udvidet med yderligere to medlemmer, Singapore Airlines og Austrian Airlines Group. · SAS indgik aftale med Sabre, som er førende i verden på avancerede IT- løsninger inden for rejse- og transportindustrien, om øget distribution af SAS produkter og tjenester. ANDET KVARTAL 2000 · SAS testede Digital-TV i interaktiv kommunikation med kunder. · British Midland og Mexicana Airlines blev nye medlemmer i Star AllianceTM. · SAS lancerede tidstabelinformation via SMS. · SAS International Hotels (SIH) solgte ejendommen Radisson SAS Scandinavia Hotel i Oslo. TREDJE KVARTAL 2000 · SAS etablerede i samarbejde med tolv andre flyselskaber flyindustriens største internetbaserede markedsplads for business-to- business handel, Aeroxchange. · Medlemmerne i Star AllianceTM lancerede StarNet, en sofistikeret IT- løsning, som sammenkobler de 15 flyselskabers datasystemer, hvilket er gunstigt for integrationen af trafiksystemerne. · SIH indgik aftale om at drive Malmaison-hotellerne samt overtog varemærket Malmaison sammen med sin partner. FJERDE KVARTAL 2000 · Jørgen Lindegaard, 52 år, blev udnævnt til ny administrerende direktør og koncernchef i SAS. Han tiltræder stillingen i første halvår 2001. · SAS, Amadeus og Netcom lancerede en ny internetbaseret rejsemarkedsplads med målsætningen om at indtage en førende position i Skandinavien. · SIH solgte i oktober hotelejendommen Radisson SAS Scandinavia Hotel Düsseldorf. Hotellet drives videre på basis af en langsigtet managementaftale. · SAS ekspanderer internationalt med vinterens trafikprogram. · De tre skandinaviske regeringer gav udtryk for deres intention om at omdanne SAS aktiestruktur til en aktie i et holdingselskab. · SAS præsenterede et multifunktionskort, SAS Corporate Card, som kan anvendes som elektronisk billet og betalingsmiddel. Kortet, som lanceres i løbet af foråret 2001, er udviklet i samarbejde med Nordbanken Finans. · BEGIVENHEDER EFTER 1. JANUAR 2001 · SAS vedtager beslutningen om at introducere en ny klasse i den nye langdistanceflåde. · SAS indgår en aftale om et samarbejde med Telia og det amerikansk Tenzing Communications Inc omkring trådløs internet og e-mail ombord på flyene. · SAS indleder et pilotstudie af et tilbud til flyrejsende om flyinformation direkte i mobiltelefonen ved hjælp af Bluetooth teknologi. · SAS vælges for andet år i træk til bedste indenrigsflyselskab i Norge og fik udmærkelsen "The Grand Travel Award". SAS vælges også til bedste udenrigsflyselskab i Norge. ------------------------------------------------------------ Besoeg http://www.bit.se for mere information Foelgende filer kan downloades: http://www.bit.se/bitonline/2001/02/13/20010213BIT01160/bit0002.doc The full report http://www.bit.se/bitonline/2001/02/13/20010213BIT01160/bit0002.pdf The full report