• SAS/

Ny undersøgelse: Kropssproget er vigtigt når man gør forretninger

Report this content

Ny undersøgelse: Kropssproget er vigtigt når man gør forretninger Det personlige møde er vigtigt, når man skal gøre forretninger, ikke mindst for at kunne se kropssproget hos den man møder. Det viser en ny undersøgelse, som er gennemført af Gallup og bestilt af SAS. 1000 danske erhvervsfolk er blevet interviewet om det personlige mødes betydning for forretningerne. Tilsvarende undersøgelser er gennemført i Norge og Sverige. - Et flertal af erhvervsfolkene i undersøgelsen synes, at tekniske alternativer til det personlige møde som e-mail, telefon- og videokonferencer er dårligere end det at træffes personligt. Kropssproget er det som går tabt, når man ikke mødes personligt. 59 procent svarer, at den største ulempe ved den nye teknik er, at man ikke kan se kropssproget og andre reaktioner hos den man skal gøre forretninger med, siger direktør Rolf Randrup fra Gallup A/S. Gallupundersøgelsen viser, at det personlige møde er uovertruffet, når man skal gøre forretninger. Otte ud af ti erhvervsfolk i undersøgelsen synes, det er vigtigt at træffe den man gør forretninger med. Kun to ud af ti siger, at det ikke er så vigtigt at mødes personligt. Godt halvdelen af de der medvirkede i undersøgelsen synes samtidig, at det er svært at få et tillidsforhold til nogen man aldrig har truffet. Kun nogle få procent synes, at telefon- eller videokonferencer er det bedste alternativ til det personlige møde. Undtaget er store virksomheder med over 200 ansatte, som erstatter det personlige møde med videokonferencer i større omfang end mindre virksomheder. En ud af ti synes, at e-mail er det bedste alternativ til at mødes. De fleste foretrækker at erstatte det personlige møde med en telefonsamtale. Erhvervsfolk i Københavns-området har taget den nye digitale teknik til sig i større udstrækning end i resten af landet. Der anvender man nemlig i højere grad e-mail som erstatning for det personlige møde sammenlignet med andre regioner. Undersøgelsen er gennemført blandt erhvervsfolk i danske virksomheder med flere end fem ansatte, som ofte har forretningsmøder og som ofte tager på forretningsrejse. Tilsvarende undersøgelser er gennemført i Norge og Sverige. Totalt er 3000 erhvervsfolk blevet interviewet i Skandinavien. - Som en af de største rejsevirksomheder i Skandinavien ser vi det som vores rolle at bidrage til udbredelsen af viden omkring rejser i samfundet, og hvad det er, der driver mennesker til at rejse. Vi har foretaget denne undersøgelse for at belyse et vigtigt område, der i dag ikke findes nogen samlet viden om, siger Jens W. Willumsen, Senior Vice President i SAS. For yderligere information venligst kontakt: Direktør Rolf Randrup, Gallup A/S, telefon 39 27 27 27 Troels Rasmussen, Informationschef, telefon 32 32 46 75 Med venlig hilsen Scandinavian Airlines Informationsafdelingen Rapporten findes på Gallup's hjemmeside: www.gallup.dk ------------------------------------------------------------ Besøg http://www.waymaker.dk for mere information Følgende filer kan downloades: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/04/10/20020410BIT00250/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/04/10/20020410BIT00250/wkr0002.pdf