• SAS/

SAS Airline introducerer Scandinavian Direct - lavere business class priser og een klasse ombord Den 1. juni 2002 vil de som flyver med SAS på korte strækninger opleve store forandringer. Med Scandinavian Direct fjernes gardinet mellem business og economy class, business class priserne sænkes med op til 30 procent og et nyt ensartet servicekoncept ombord introduceres. Derudover bliver det mere enkelt at både booke, købe og checke ind. Formålet med forandringerne er at skabe en enklere og hurtigere rejse for kunden og samtidigt forbedre SAS effektivitet. De seneste år har de forretningsrejsendes krav ændret sig. Den stressede hverdag sætter stadig større krav til smidighed og præcision på rejsen, samtidig med at omkostningsbevidstheden er steget. Disse fakta sammen med en afdramatisering af det at rejse går, at frem for alt de forretningsrejsende stiller større krav. - SAS kundeundersøgelser viser, at de forretningsrejsende ønsker en mere tydelig og letforståelig prisstruktur med lavere priser. Kunderne har også et nyt syn på status og øget fokus på effektivitet. SAS Airline tager nu første skridt i en successiv fornyelse for at møde disse krav på kortere flyvninger, siger Marie Ehrling, chef for SAS Airline og tilføjer: - De forretningsrejsende er fortsat i centrum og vi skal ikke være et lavserviceselskab. Gennemgribende forandringer i hele rejsekæden Scandinavian Direct introduceres på indenrigs- og intraskandinaviske flyvninger den 1. juni 2002. Forandringerne omfatter hele rejsekæden fra booking til afsluttet rejse. Scandinavian Direct introduceres lidt efter lidt begyndende med indenrigsruter og intraskandinaviske ruter. Derefter er det planen at udvalgte dele af konceptet skal indføres på flere ruter i Europa. Én klasse og op til 30 procent lavere business class priser Gardinet forsvinder og erstattes med én klasse ombord på kortere flyvninger. SAS introducerer tre nye "eendagspriser" og sænker business class priserne med op til 30 procent. Der kommer desuden en tydeligere differentiering mellem priserne i "myldretid" respektive mere stille perioder. - Priserne kobles tydeligere sammen med fleksibiliteten og dermed tror vi, at kundernes forståelse for prisen stiger, siger Marie Ehrling og fortsætter: - Med flere "eendagspriser" møder vi et stærkt behov fra kunder, som vil rejse ud og hjem samme dag, og som har mulighed for at planlægge sin rejse i forvejen. Mere enkel web-booking og ny web-check in Samtidig med introduktionen af Scandinavian Direct præsenterer SAS en ny hjemmeside med mere enkel web-booking og mulighed for web-check in for alle som rejser på elektroniske billetter. SAS introducerer også flere elektroniske billetalternativer, blandt andet et Travel Pass, som gælder for hele Norden. Ny SMS-tjeneste ved trafikforstyrrelser SAS lancerer også en ny informationstjeneste ved trafikforstyrrelser. Via SMS får den rejsende besked, hvis den bookede flyvning bliver forsinket. Den rejsende får også besked om ny afgangstid. Med SMS- tjenesten får den rejsende bedre kontrol over sin rejse og kan anvende tiden mere effektivt. Moderne service ombord SAS kundeundersøgelser viser, at de rejsende på korte strækninger lægger stor vægt på morgenmaden. SAS vil derfor tilbyde en god morgenmad med et varieret udbud af kaffe og te. Frokost, mellemmåltider og middag vil på alle andre tidspunkter blive erstattet med et ensartet koncept for lettere, moderne måltider som f.eks. wraps. Til måltiderne tilbydes vand, sodavand, øl eller vin. Scandinavian Direct vil blive visualiseret med et specielt design for at symbolisere den enklere måde at rejse på. Enkelhed og valuta for pengene De forandringer som er indeholdt i Scandinavian Direct er gennemgribende og omfatter hele rejsekæden fra kundens første kontakt med SAS til rejsen er afsluttet. Med det nye tilbud til kunderne vil SAS kunder få en enklere og mere effektiv rejse til en lavere pris, samtidg med at det gør SAS til et mere effektivt luftfartsselskab. Enkelhed er nøgleordet, når SAS fremover ser på hele produktionsapparatet og den måde man vil distribuere sine produkter og tjenester på. Det er et gennemgribende arbejde, som vil forbedre SAS konkurrenceevne i fremtiden. Illustrationer: http://www.scandinavian.net/company/newsfacts/press/latest.asp For yderligere information venligst kontakt: Marie Ehrling, chef for SAS Airline, +46 8 797 21 56 Jens W. Willumsen, Senior Vice President Marketing & Product Management, SAS Airline, +46 8 797 37 46 Med venlig hilsen Scandinavian Airlines Informationsafdelingen ------------------------------------------------------------ Besøg http://www.waymaker.dk for mere information Følgende filer kan downloades: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/20/20020320BIT00210/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/20/20020320BIT00210/wkr0002.pdf