SAS forst med nyt sikkerhedssystem

Report this content

SAS først med nyt sikkerhedssystem Head-Up Display Guidance System installeres på alle Boeing 737 Som det første europæiske flyselskab installerer SAS Head-Up Display Guidance System, HUD, på alle nye fly af typen Boeing 737. Med Head-Up Display Guidance projiceres den nødvendige information på en glasplade i flyets forrude og øger dermed sikkerheden ved start og landing i dårlig sigt. Med informationen på glaspladen kan piloten flyve flyet manuelt i helt ned til 200 meters sigtbarhed. Systemet skal også anvendes i godt vejr, for på en naturlig måde at give piloten den bedst tænkelige opfattelse af flyets tilstand og energi. Piloten får øjeblikkelig information om flyets bevægelser samtidig med at han kan se ud gennem vinduet. Ved at kombinere HUD med flyets autopilot; som er i stand til at flyve flyet fra start til landing, kan SAS med øget flysikkerhed søge om lavere grænser for sigtbarhed ved start og landing. HUD er en kendt teknologi i forbindelse med militærfly, men er blevet sparsomt anvendt indenfor den civile luftfart. Med den nye generation Boeing 737 er trenden blevet brudt. Halvdelen af alle bestilte fly forsynes nu med HUD. SAS bliver pioner i Europa med at anvende systemet fra start til landing. Systemet, Rockwell Collins HGS-2350, blev godkendt af amerikanske Federal Aviation Authorities, FAA, i august og af de svenske luftfartsmyndigheder i november 1999. SAS har installeret systemet på 5 Boeing 737 og de kommende tre år skal systemet installeres i alle SAS' 55 Boeing 737. For yderligere information venligst kontakt: Flykaptajn Örjan Goteman, Operational Standards and Development, SAS Telefon: 00 46 8 797 2771 eller mobil: 00 46 70 997 2771 Med venlig hilsen Scandinavian Airlines Informationsafdelingen ------------------------------------------------------------ Besoeg http://www.bit.se for mere information Foelgende filer kan downloades: http://www.bit.se/bitonline/1999/12/20/19991220BIT00220/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/12/20/19991220BIT00220/bit0002.pdf