SAS første Airbus A330-300

SAS første Airbus A330-300 Den 1 oktober i år leveres Scandinavian Airlines' første fly af typen Airbus A330-300 til Kastrup. Denne flytype er først og fremmest beregnet på luftfartsselskabets trafik over Nordatlanten. Scandinavian Airlines har i alt bestilt 11 fly af typen A340/A330. Begge flytyper tilhører samme produktfamilie. Det giver flyselskabet en række samkøringsfordele. For eksempel kan besætningen let skifte mellem flyene, og den tekniske vedligeholdelse kan koordineres. Identiske fly Indtil nu er der leveret syv A340, og nu kommer flyselskabets første A330. De to flytyper er identiske bortset fra motorerne. Scandinavian Airlines har udrustet sine A330 med to motorer af typen Trent 772B fra Rolls-Royce. Motorerne er med deres trækkraft på 72.000 pund de stærkest tilgængelige motorer til flyserien A330-300. Udover trækkraften var det driftsøkonomi og miljøegenskaber, som gjorde, at valget faldt på Rolls- Royce. I Scandinavian Airlines' version har flyet tre forskellige klasser ombord og har totalt 261 passagerer, 54 på Business Class, 24 på Economy Extra og 183 på Economy Class. Business Class Business Class er generøst udstyret med rigeligt plads til såvel passagerer som bagage. Indretningen er i smagfuldt skandinavisk design. Hver stol har sin egen telefon, sit eget computer-stik, en praktisk og indstillelig læselampe samt en individuel skærm i armlænet med et stort udbud af kanaler med film, musik og spil. Afstanden mellem stolene er 1,27 meter, hvilket giver mulighed for en behagelig hældning af stoleryggen. Economy Extra Economy Extra har også god komfort og specialdesignede stole med justerbar nakkestøtte og næsten en meters afstand til næste sæde. Her kan passagerer, som vælger den "upgraderede" økonomiklasse sidde bekvemt og arbejde under flyvningen. Også her har passageren sin egen videoskærm. Skærmen er indfældet i ryglænet foran, og underholdningsudbuddet er det samme som på Businessclass. Economy Class På de nye langdistancefly udrustes Economy Class også med bekvemme sæder, men uden tilslutning til PC. Hver passager har en individuel videoskærm indfældet i sædet foran og et stort udbud af film, musik og spil. For yderligere information: Vice President Fleet Development Kurt Kühne, tlf. +46 8 797 2551 eller +46 70 997 2551 Med venlig hilsen Scandinavian Airlines Informationsafdelingen ------------------------------------------------------------ Besøg http://www.waymaker.dk for mere information Følgende filer kan downloades: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/10/01/20021001BIT00290/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/10/01/20021001BIT00290/wkr0002.pdf