SAS koncernen sælger Scandinavian IT Group

SAS koncernen sælger Scandinavian IT Group SAS koncernen har i dag underskrevet en aftale om salg af Scandinavian IT Group (SIG) til amerikanske Computer Sciences Corporation (CSC). SAS koncernen sælger samtlige aktier i selskabet og tegner samtidig en femårskontrakt om køb af IT tjenester fra CSC og Scandinavian IT Group. I aftalen har SAS også en option om at forlænge aftalen med op til fire år. Den sammenlagte værdi af transaktionen er omkring 2000 MSEK og indbefatter købesummen og fremtidige reduktioner af SAS koncernens IT- omkostninger i de fem år aftalen løber. Som et resultat af denne transaktion beregnes den positive effekt på kasselikviditeten, inklusiv det første kontraktår at være 800 MSEK med en tilsvarende positiv effekt på koncernens nettogæld. Efter aftalen vil CSC stå for konsulenttjenester, systemintegration, udvikling og vedligehold af applikationer og IT-infrastruktur for forretningsmæssig kritiske systemer inden for SAS koncernen. Det inkluderer booking og billetreservationssystemer, teknologi til billetløs rejse, selvservice check in, flyvedligehold og kontrolsystemer for fragtvirksomheden. Med salget af Scandinavian IT Group følger SAS koncernen den industrielle udvikling for flyindustrien, hvor selskaber som British Airways, Japan Airlines, Air Canada, KLM, Delta og Continental allerede tidligere har indgået lignende aftaler. - Med Computer Sciences Corporation får Scandinavian IT Group en ejer, som vil udvikle selskabet og dets medarbejdere, siger SAS koncernchef Jørgen Lindegaard og fortsætter: - Salget af Scandinavian IT Group er et led i vor langsigtede bestræbelse på at rendyrke SAS koncernen og koncentrere os om flyrelateret virksomhed. - Aftalen forstærker CSCs tilstedværelse i Europa og Norden. Vi er også taknemmelige for muligheden af at skabe såvel finansielle som operationelle gevinster for SAS koncernen, siger CSCs bestyrelsesformand og koncernchef Van B. Honeycutt. Scandinavian IT Group har cirka 1200 ansatte og forsyner flyindustrien med IT-støtte. Produktporteføljen indeholder blandt andet systemer for booking og reservation af billetter, selvservice funktioner, ressourceoptimering, revenue management og lufthavnsadminstration. Tjenesterne omfatter udvikling, forvaltning og drift af systemer. Aftalen mellem SAS koncernen og Computer Sciences Corporation er genstand for vurdering af de svenske konkurrencemyndigheder, og under forudsætning af aftalens godkendelse gennemføres transaktionen den 30. januar 2004. Mere information om Computer Sciences Corporation kan findes på http://www.csc.com For yderligere information kontakt venligst: John Dueholm, Executive Vice President, Airline Related Business and Airline Support Business, SAS Group på tlf.:+ 46 709 97 5005 eller Ulf Thorné, pressechef SAS koncernen på tlf.: +46 797 2833 eller +46 46 709 97 2833 SAS GROUP CORPORATE COMMUNICATIONS ------------------------------------------------------------ Besøg http://www.waymaker.dk for mere information Følgende filer kan downloades: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/18/20031218BIT00370/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/18/20031218BIT00370/wkr0002.pdf