SAS og Maersk dømt for brud mod EU´s konkurrenceregler

SAS og Maersk dømt for brud mod EU´s konkurrenceregler SAS har i dag modtaget EU-Kommissionens afgørelse i sagen om samarbejdet mellem SAS og Maersk Air. Kommission har pålagt SAS og Maersk Air bøder på henholdsvis 39,375 millioner euro og 13,125 millioner euro for overtrædelse af EU's konkurrenceregler. SAS anerkender Kommissionens afgørelse hvad angår overtrædelsen, men overvejer alvorligt at anke afgørelsen hvad angår bødens størrelse. - Jeg beklager dybt, at SAS i denne sag har overtrådt de konkurrenceretlige regler, der er gældende i EU, siger Jørgen Lindegaard, koncernchef i SAS. - Vi har i hele forløbet været i tæt dialog med EU-Kommissionen for så hurtigt som muligt at rede sagen ud, og vi har samtidigt internt sat et arbejde i gang, der skal sørge for, at lignende forhold ikke gentages. Blandt andet gennemføres et omfattende internt uddannelsesprogram. - Imidlertid er det vigtigt for os at understrege, at vi også ser afgørelsen som et politisk signal til hele luftfartsindustrien. Det er vores opfattelse, at Kommissionen er gået udover sædvanlig praksis i lignende sager, og derfor anser vi det for væsentligt at få afgørelsen prøvet ved en højere instans. - Det er også vigtigt at understrege, at aftalerne ikke har påført vore kunder nogen skade. Aftalerne med Maersk Air har ikke ført til at priserne på de involverede ruter har været højere end andre sammenlignelige ruter. Således ligger priserne på ruten mellem København og Stockholm under gennemsnittet af sammenlignelige europæiske ruter fløjet af SAS og andre betydende europæiske selskaber. Samtidig har aftalerne medført , at de danske og skandinaviske markeder har fået et større ruteudbud, end det ellers ville have været tilfældet. - Det er en kendsgerning, at eksempelvis ruterne København - Stockholm og Billund - Frankfurt - påførte henholdsvis Maersk Air og SAS så store tab, at de under alle omstændigheder ville blive nedlagt - aftale eller ej. - Det, der er sket, er naturligvis ikke acceptabelt, men der er grund til at understrege, at den vigtigste forhindring for fri konkurrence i den europæiske luftfart indtil nu har været den udbredte statsstøtte til industrien, som man ikke har været i stand til at forhindre, slutter Jørgen Lindegaard. Ønskes yderligere kommentarer er Jørgen Lindegaard tilgængelig på telefon +46 8 797 1223 i tidsrummet fra klokken 13.00 til klokken 16.00 den 18. juli. Med venlig hilsen SCANDINAVIAN AIRLINES SYSTEM ------------------------------------------------------------ Besøg http://www.waymaker.dk for mere information Følgende filer kan downloades: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/07/18/20010718BIT00210/bit0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/07/18/20010718BIT00210/bit0002.pdf