SAS reducerer vægten: Tax Free-salget ophører

Hvert skridt mod en mere bæredygtige rejse tæller. Til efteråret ophører Tax Free-salget på SAS’ flyvninger, og det betyder lavere vægt og dermed et mindre brændstofforbrug.

SAS' bæredygtighedsprogram består af flere forskellige aktiviteter og indsatsområder, såsom forbedret brændstofeffektivitet, alternative brændstoffer samt innovative, bæredygtige produkter og tjenester.

Som en del af dette arbejde vil der i de kommende måneder blive gennemført en række forandringer ombord, som vil reducere flyets samlede vægt, blandt andet vil Tax Free-salget ophøre.

Tax Free-salget har været populær blandt de kunder, som har benyttet sig af det, men købsadfærden blandt rejsende har ændret sig. Samtidig er arbejdet for en mere bæredygtig måde at rejse på vigtigere end nogensinde – både for de rejsende og for SAS. Når Tax Free-produkterne og -vognen forsvinder, reduceres vægten ombord, og brændstofforbruget mindskes.

”SAS skal reducere CO2-udledningen med mindst 25 procent frem mod 2030. Hvert skridt for at nå målet og gøre flyvningen mere bæredygtig er afgørende, og alle tiltag, der kan reducere vægten, tæller,” siger Karl Sandlund, SAS Executive Vice President Commercial.

SAS vil i stedet arbejde med nye, moderne løsninger for fortsat at kunne tilbyde rejsende mulighed for at handle og levere varer under rejsen. Mere information om de nye initiativer følger senere på året.

Eksempler på initiativer i SAS’ bæredygtighedsprogram:

•  Overgangen til en moderne flåde med nye, brændstofeffektive fly, der reducerer CO2-udledningen
  •  Vægtreduktion ombord for at mindske brændstofforbruget
  •  Omfattende satsning og tilgang til biobrændstof af god kvalitet i operationen
  •  Unikt samarbejde med Airbus om at forske i og udvikle el- og hybridfly

For yderligere information kontakt venligst SAS’ presseafdeling 4532323135

Om os

SAS, Skandinaviens førende flyselskab, flyver 30 millioner rejsende om året til, fra og ind i Skandinavien. Vi forbinder vores tre knudepunkter - Oslo, København og Stockholm - med over 125 destinationer i Europa, USA og Asien. Inspireret af vores skandinaviske arv og bæredygtige værdier tager SAS global lederskab indenfor bæredygtig luftfart. Vi vil reducere de samlede CO2-udledninger med 25 procent i 2025 ved at bruge mere bæredygtig flybrændstof og investere i den mest moderne flåde i Europa. Ud over flyrejser tilbyder SAS ground handling, teknisk vedligeholdelse og luftfragt. SAS er en af grundlæggerne af Star Alliance ™ og kan sammen med vores partnere tilbyde næsten 19.000 daglige flyvninger til over 1300 destinationer over hele verden.