SAS sætter størstedelen af sine operationer i bero

Som følge af coronavirussen og de foranstaltninger, der er implementeret af nationale myndigheder, er efterspørgslen på flyrejser stort set ikke-eksisterende. SAS har derfor besluttet at sætte de fleste af sine operationer i bero, startende mandag 16. marts og indtil de nødvendige forudsætninger for kommerciel luftfart vender tilbage.

For at hjælpe vores kunder vil SAS så vidt muligt i løbet af de næste par dage opretholde et vist driftsniveau for at gøre det muligt for rejsende at vende tilbage fra forskellige destinationer.

Vi vil stå til myndighedernes rådighed, for på deres opfordring at kunne bringe strandede borgere hjem eller opretholde samfundskritisk infrastruktur, så længe det er muligt.

Det betyder også, at SAS desværre er tvunget til midlertidigt at reducere sin arbejdsstyrke med op til 10.000 ansatte, svarende til 90% af arbejdsstyrken.

De midlertidige reduktioner vil berøre alle dele af SAS og gennemføres i overensstemmelse med national lovgivning i hvert land.

SAS gennemfører disse foranstaltninger for at kunne vende tilbage til normal drift, så snart situationen tillader det.

Om os

SAS, Skandinaviens førende flyselskab, flyver 30 millioner rejsende om året til, fra og ind i Skandinavien. Vi forbinder vores tre knudepunkter - Oslo, København og Stockholm - med over 125 destinationer i Europa, USA og Asien. Inspireret af vores skandinaviske arv og bæredygtige værdier tager SAS global lederskab indenfor bæredygtig luftfart. Vi vil reducere de samlede CO2-udledninger med 25 procent i 2025 ved at bruge mere bæredygtig flybrændstof og investere i den mest moderne flåde i Europa. Ud over flyrejser tilbyder SAS ground handling, teknisk vedligeholdelse og luftfragt. SAS er en af grundlæggerne af Star Alliance ™ og kan sammen med vores partnere tilbyde næsten 19.000 daglige flyvninger til over 1300 destinationer over hele verden.