SAS satser på det internationale IT-marked

SAS satser på det internationale IT-marked IT forretningsområdet i SAS, der drives i datterselskabet Scandinavian Airlines Data, gør nu en større international satsning med markedsføring af nye produkter og tjenester til fly- og rejseindustrien. Virksomheden skifter i denne forbindelse navn til Scandinavian IT Group. Den globale rejsebranche er velkendt for Scandinavian IT Group, således leverer de IT-ydelser til mere end 30 flyselskaber, - bl.a. booking og reservation. Derudover har virksomheden allerede påtaget sig en del betydningsfulde opgaver for Star Alliancen. Det er således Scandinavian IT Group, der udvikler og implementerer en række nye mobile services til Star Alliancens kunder, ved brug af leading edge teknologier som SMS, WAP og Blue Tooth. Herudover udvikler man for SAS bl.a. løsninger til billetløse rejser (e- ticketing), systemer til salg og booking via internet, passagerinformation via mobiltelefoni, "Self Service"-løsninger, "Travel Management"-systemer, flyvedligeholdelse, lastkontrol m.m. Scandinavian IT Group har mærket en stadig stigende efterspørgsel blandt kunderne efter flere og mere sofistikerede produkter og services, - da det netop er med IT som hjælpemiddel, at den enkelte fly- eller rejse virksomhed, kan differentiere sig og dermed opnå konkurrencemæssige fordele. I forbindelse med den internationale fokusering, har man valgt at drive virksomheden under et helt nyt navn - Scandinavian IT Group - for bl. a. at tydeliggøre deres fortsatte store og vigtige rolle indenfor SAS koncernen samtidig med, at de også retter blikket og indsatsen mod det store marked, som den globale luftfartsindustri repræsenterer. "Vores nye navn markerer, at vi som virksomhed er parate til at leve op til de betingelser, der stilles til en moderne IT virksomhed, der alene eksisterer og udvikles i kraft af sin konkurrenceevne og den værdi vores ydelser tilfører vores kunder", - udtaler Hans-Henrik Hedegaard, administrerende direktør i Scandinavian IT Group. "Overfor vore kunder og markedet skal navneskiftet signalere, at Scandinavian IT Group's kompetence-mæssige fundament består i den kreative og professionelle anvendelse af informationsteknologier til forbedring af luftfartsselskabers og rejsevirksomheders konkurrencemæssige position", siger Claes Broström, SAS CIO og bestyrelsesformand i Scandinavian IT Group. Se mere på den nye web-adresse: www.scandinavianIT.com Kontaktpersoner: Adm. direktør Hans-Henrik Hedegaard, tlf. +45 3232 4222 og Jan Aldergren, Director Market & Business Development, tlf. +46 8 797 2363 FAKTA om Scandinavian IT Group Omsætning for 2000: 1.900 Mio DKR Scandinavian IT Group er et 100% ejet datterselskab i SAS-koncernen med kontorer i København, Stockholm og Oslo. Scandinavian IT Group beskæftiger 1250 medarbejdere, fordelt på følgende forretningsområder: Infrastructure Management (Infrastructure Consulting, 24-hour Operation, Communication & Server Infrastructure), Airline Business Solutions (Integration & Development), Customer Services (Technical Services & Service Desk), Project Management & Consulting og Mobile Computing. Scandinavian IT Group har installeret og vedligeholder 38.000 arbejdsstationer og overvåger 235 lokale netværk over hele verden. Virksomheden har ansvaret for SAS' globale kommunikationsnet, som håndterer 3.5 milliarder transaktioner om året. Scandinavian IT Group varetager driften af mere end 500 applikationer for sine kunder. Med venlig hilsen Scandinavian Airlines Informationsafdelingen ------------------------------------------------------------ Besoeg http://www.bit.se for mere information Foelgende filer kan downloades: http://www.bit.se/bitonline/2000/12/06/20001206BIT00480/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/12/06/20001206BIT00480/bit0002.pdf