SAS starter rute til Washington D.C.

SAS starter rute til Washington D.C. I maj 2001 åbner SAS flyruten København-Washington D.C. som første skridt i ekspansionen af SAS interkontinentale virksomhed. Der lægges ud med fem afgange om ugen men allerede i slutningen af juni vil SAS kunne tilbyde seks til syv afgange. Washington D.C. er et kraftigt voksende trafikknudepunkt på den amerikanske østkyst, hvor SAS Star Alliance-partner United Airlines er det største luftfartsselskab. I dag eksisterer der ikke nogen direkte forbindelse mellem Washington D.C. og Skandinavien. - Via Washington D.C. forbedrer vi tilgængeligheden til det nordamerikanske marked for vores kunder. Konkurrencedygtige transfertider og muligheden for at nå 38 af de 50 vigtigste destinationer i Nordamerika giver tydelige kundefordele, siger Vagn Sørensen, Senior Vice President, SAS Business Systems Division. Men Washington er mere end et trafikknudepunkt. Inden for to timers radius fra lufthavnen bor 10 millioner mennesker og regionens erhvervsliv udvikles stærkt med en strøm af nyetableringer inden for højteknologi og bioteknik. - Netplex-området uden for Washington er USA's største center for datakommunikation og internet efter Silicon Valley i Californien. Desuden har regionen den næsthøjeste koncentration af bioteknikvirksomheder efter Boston, Massachusetts, siger Vagn Sørensen. Europas tredje største lægemiddel- og bioteknikområde, Medicon Valley i Øresunds-regionen får med den nye flyrute en naturlig direkte forbindelse med Washington D.C. Efter en introduktionsperiode med fem afgange om ugen planlægger SAS at øge antallet af afgange. De rejsende vil lande i Washington Dulles International Airport efter frokost med mulighed for at rejse videre med tidlige eftermiddagsfly til 38 destinationer i USA. Returrejsen fra Washington D.C. afgår sent om eftermiddagen med ankomst tidligt morgen dagen efter i København. De rejsende kan dermed nå op imod 40 morgenafgange til det øvrige Skandinavien og Europa. SAS har i dag syv daglige afgange til tre destinationer i USA: Chicago, New York og Seattle. Til Toronto i Canada flyver SAS sammen med Air Canada dagligt fra København. Washington Dulles International Airport var den hurtigst voksende lufthavn i verden i 1999. Næsten 20 millioner passagerer benyttede lufthavnen - en forøgelse med fire millioner i forhold til 1998. Dulles International Airport øgede antallet af daglige afgange til destinationer mod øst med 60 procent i 1999. Med venlig hilsen Scandinavian Airlines Informationsafdelingen For yderligere information venligst kontakt: Vagn Sørensen, Senior Vice President, Business Systems Division, tel: +46 8 797 14 61 Jens Wigen, Head of Network Planning, tel +46 8 797 19 92 ------------------------------------------------------------ Besoeg http://www.bit.se for mere information Foelgende filer kan downloades: http://www.bit.se/bitonline/2000/11/07/20001106BIT00230/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/11/07/20001106BIT00230/bit0002.pdf