Scandinavian Airlines tester biometri på kunderne

Scandinavian Airlines tester biometri på kunderne Med en test blandt kunderne i to lufthavne tager Scandinavian Airlines næste skridt i sin gennemprøvning af biometri for forenklet check-in og ombordstigning. Biometri er den teknik, som kan aflæse et menneskes unikke kendetegn, eksempelvis fingeraftryk, ansigt eller øjets iris. Fra begyndelsen af november kan frekvente SAS-rejsende i Umeå lufthavn prøve at gå gennem slusen ved udgangen til flyet ved hjælp af sit fingeraftryk. Nogle uger senere starter en tilsvarende test i yderligere en skandinavisk lufthavn, og her vil øjet blive aflæst. - Vi har tidligere testet biometri internt ved hjælp af fingeraftryk, men aflæsning af iris er nyt for os, fortæller Charlotte Rosengren- Edgren, Manager Product Innovations i Scandinavian Airlines. Nu tester vi to forskellige metoder for at kunne etablere en fleksibel løsning samt få at vide, hvordan kunderne oplever det. Testen, som skal løbe over et halvt år, gennemføres med smarte SAS-kort, hvor den rejsendes fingeraftryk eller billede af iris bliver lagret. Ved gaten aflæses kortet maskinelt, og derefter lægger den rejsende sin finger på eller holder sit øje foran en læser. Identiteten verificeres gennem en sammenligning mellem fingeraftryk/iris og kortets data. - Enkelt, sikkert og hurtigt for den rejsende, siger Charlotte Rosengren- Edgren. Et smart kort med et lagret kendetegn indebær, at den rejsende selv bærer på sin personlige information. Efter matchningen sletter SAS informationen. Dermed løses spørgsmålet om den personlige integritet. Baggrunden for disse tests er, at forskellige myndigheder forventes at skærpe sikkerhedskravene for flyselskaber og lufthavne, hvilket kan lede til yderligere kontroller af passagerer og bagage. - Vores udfordring er derfor at højne sikkerhedsniveauet og samtidig forenkle rejsen, siger Charlotte Rosengren-Edgren. Biometri giver os den mulighed. Nu skal vi teste teknikken i praksis. SAS har valgt virksomheden Fyrplus som leverandør i dette projekt. For yderligere information venligst kontakt: Charlotte Rosengren-Edgren, Scandinavian Airlines, Manager Product Innovations, telefon 00 46 8 797 2928 Robert Rydell, Scandinavian Airlines, Director Product Development, telefon 00 46 8 797 4765 Med venlig hilsen Scandinavian Airlines Danmark Informationsafdelingen ------------------------------------------------------------ Besøg http://www.waymaker.dk for mere information Følgende filer kan downloades: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/09/10/20030910BIT00320/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/09/10/20030910BIT00320/wkr0002.pdf