Star Alliance selskaberne udvikler internetbaseret

Star Alliance@ selskaberne udvikler internetbaseret business-to-business handel for luftfartsindustrien Medlemmerne i Star Alliance@ vil introducere den første kundedrevne internetbaserede markedsplads for business-to-business-handel for luftfartsindustrien. Handelen bliver påbegyndt senere på året. Markedspladsen på internettet vil være åben for hele luftfartsindustrien, og vil kunne tilbyde markedets bredeste udbud af teknisk udrustning og øvrige produkter og tjenester for industrien. Markedspladsen skal være tilgængelig for hele luftfartsindustrien og luftfartsselskaber uden for Star Alliance vil derfor også blive tilbudt at deltage. Flere luftfartsselskaber har allerede udtrykt interesse for deltagelse. Den fælles platform for industrien betyder, at anvenderne kan købe produkter og serviceydelser i et helt kundedrevet system. Leif Håkansson, indkøbsdirektør i SAS siger: - " Vi forventer at opnå en række fordele for de selskaber, som tilslutter sig systemet, inklusive lavere priser, højere administrativ effektivitet og bedre indkøbskontrol". Markedspladsen vil blive bestyret uafhængigt af de enkelte luftfartsselskaber. En ledergruppe, udformning af hjemmesiden samt teknologiske partnere vil blive offentlig-gjort på et senere tidspunkt. Per 7. april er medlemmerne af Star Alliance: Air Canada, Air New Zealand, All Nippon Airways, Ansett Australia, Austrian Airlines Group*, Lufthansa, SAS, Singapore Airlines, Thai Airways International, United Airlines og VARIG Brazilian Airlines. Senere på året vil Mexicana Airlines og British Midland Airways blive medlemmer af alliancen, og med de nye medlemmer vil Star Alliance flyve til flere end 800 destinationer i 130 lande. *) Gruppen består af Austrian Airlines, Lauda Air og Tyrolean Airways Med venlig hilsen Scandinavian Airlines Informationsafdelingen For yderligere information venligst kontakt: Ingvar Söderlund, Indkøbschef IS/IT, SAS Telefon: 00 46 8 797 10 09 ------------------------------------------------------------ Besoeg http://www.bit.se for mere information Foelgende filer kan downloades: http://www.bit.se/bitonline/2000/04/12/20000411BIT01050/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/04/12/20000411BIT01050/bit0002.pdf