Strukturforandringer giver bedre konkurrenceevne

Strukturforandringer giver bedre konkurrenceevne SAS koncernens bestyrelse har i dag givet SAS koncernledelse mandat til at fuldføre omfattende strukturelle forandringer for at sikre koncernens lønsomhed, konkurrenceevne på lang sigt og en effektiv drift af koncernens flyselskaber. SAS koncernen har allerede gennemført to tidligere programmer med en samlet resultateffekt på 12,8 milliarder svenske kroner frem til 2005. Det nye program beregnes til at give en omkostningsbesparelse på yderligere 6-8 milliarder svenske kroner, under forudsætning af, at de resterende faglige forhandlinger føres planmæssigt til ende. - Planerne er nødvendige for koncernens konkurrenceevne og vil udgøre det sunde grundlag for en fremtidig ekspansion. Vi har opnået meget gode resultater i forhandlingerne med samtlige fagforeninger undtagen de kabineansatte. Der er sluttet aftale med 35 af 39 fagforeninger, og SAS' bestyrelse har givet os som opgave at afslutte diskussionerne med de parter, som mangler, siger koncernchef Jørgen Lindegaard og fortsætter: - Vi ved, at konkurrencen på flytrafik i Skandinavien bliver hårdere, og vi er derfor nødt til at være vel rustede til fremtiden. Vi skal kunne tilbyde flere og billigere rejser på det skandinaviske marked. Ambitionen er at øge trafikken med yderligere linier fra Stockholm og Oslo. Ved fuld effekt vil strukturforandringerne reducere Scandinavian Airlines gennemsnitlige enhedsomkostninger med cirka 30 procent, hvilket svarer til de mål, der var sat for strukturforandringerne. Konstruktivt fagligt samarbejde Strukturprogrammet har krævet et omfattende analysearbejde og en konstruktiv dialog med fagforeningerne. - Vi har indgået banebrydende forandringer i de gamle overenskomster, og fagforeningerne har påtaget sig et stort ansvar, så vi nu kan fortsætte arbejdet med at blive en stærkere virksomhed. De har sammen med selskabets ledelse lagt grunden til et lavere omkostningsniveau og har dermed åbnet døren for en ekspansion, siger Jørgen Lindegaard. Flere gennemgribende forandringer af overenskomsterne gør det muligt at øge produktionen betydeligt. Overenskomsten med piloterne i Scandinavian Airlines gør det blandt andet muligt at øge antallet af timer i luften, de såkaldte bloktimer fra dagens 490 til over 700. De fleste fagforeninger har også accepteret selskabets forslag om lønstop for 2003. Overtallighed Tiltagene i det nye program sættes allerede i gang i løbet af foråret , og programmet forventes at få fuld effekt i løbet af 18 måneder. Effektiviseringerne vil betyde en overtallighed på cirka 4000 personer ud over de allerede besluttede effektiviseringer. De fleste berørte findes i Scandinavian Airlines administration, kabinepersonale og piloter, jordpersonale og i stationsvirksomheden, Scandinavian Ground Services, personale i den tekniske enhed, SAS Technical Services, og salgspersonalet i SAS World Sales. Forenklet baseopdeling Ved hjælp af en større selvstændighed for Scandinavian Airlines baser i København, Oslo og Stockholm og planlægning af de respektive basers flyvirksomhed kan arbejds- ledelses- og beslutningsprocesser forenkles, så der bliver et minimalt behov for koordinering. Scandinavian Airlines omfordeler også flyflåden og minimerer antallet af flytyper på respektive baser. Det flyvende personale vil i hovedsagen begynde og slutte dagen på deres hjemmebaser, så antallet af overnatninger falder. Adskillelsen af baserne i København, Oslo og Stockholm vil også omfatte administration og support. Hvis, mod forventning, de resterende forhandlinger ikke giver et tilfredsstillende resultat, vil SAS koncernen vurdere andre handlingsalternativer inden for koncernen for at muliggøre lønsom flyvning på kortere ruter med vægt på indenrigsflyvningen. For yderligere oplysninger kontakt venligst: Hans Ollongren, informationsdirektør, SAS koncernen, telefon +46 8 797 1950 eller mobil +46 709 97 1950. Troels Rasmussen, Director Public & Media Relations SAS Group Danmark +45 23 22 46 75 SAS CORPORATE COMMUNICATIONS ------------------------------------------------------------ Besøg http://www.waymaker.dk for mere information Følgende filer kan downloades: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/10/20030410BIT00880/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/10/20030410BIT00880/wkr0002.pdf