Visse mobilfunktioner kan nu anvendes under flyvning

Visse mobilfunktioner kan nu anvendes under flyvning Scandinavian Airlines bliver det første flyselskab, der tillader, at et antal funktioner i mobiltelefoner må anvendes under flyvning. I såkaldt "flight-safe mode er mobiltelefonen tændt uden at sende eller modtage signaler og påvirker dermed ikke flysikkerheden. Det er nye mobiltelefoner, f.eks. Sony Ericsson P800, der har den flysikre funktion. Med den kan den rejsende om bord på SAS eksempelvis opdatere sin kalender, skrive e-mail og noter, redigere dokumenter, spille spil og lytte til musik samt anvende mobiltelefonens indbyggede kamera - altsammen uden at ringe. SAS-passagerer som har en mobiltelefon med "flight-safe mode" kan altså fra nu af anvende den som et arbejdsværktøj eller til underholdning ombord. - Ambitionen er at imødekomme kundernes krav om at kunne arbejde og kommunikere på rejser, både på jorden og i luften, siger Ulf Ingnäs, som har ansvaret for produkter ombord på Scandinavian Airlines. Allerede i dag kan rejsende ombord på Scandinavian Airlines anvende anden elektronik, som ikke sender eller modtager signaler: bærbare computere, PDA, DVD/CD/kassetteafspillere, elektroniske spil og lommeregnere. Scandinavian Airlines planlægger i 2004 at være et af verdens første flyselskaber, der kan tilbyde internetopkobling på interkontinentale flyvninger. - Vort hjemmemarked er verdens mest IT-tætte region, så vi vil helt naturligt tilbyde vore rejsende at udnytte elektronisk udstyr der, hvor det er muligt, siger Ulf Ingnäs. Derfor har vi en fortsat dialog med producenter af telekommunikation. Billede af en mobiltelefon-bruger ombord findes på www.scandinavian.net under About SAS/ Picture Archive/ In the air. For yderligere information kontakt venligst: Ulf Ingnäs, Product Management Inflight, Scandinavian Airlines, telefon +46 (0) 8 797 17 08 Med venlig hilsen Scandinavian Airlines Informationsafdelingen ------------------------------------------------------------ Besøg http://www.waymaker.dk for mere information Følgende filer kan downloades: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/23/20030423BIT00760/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/23/20030423BIT00760/wkr0002.pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/23/20030423BIT00760/bild.html Pictures