Well Being - SAS nye koncept for velfærd på langruterne

Report this content

Well Being - SAS nye koncept for velfærd på langruterne SAS tager sig af passagerernes velfærd under flyvningerne. Hver eneste passager skal befinde sig godt ombord og komme frem udhvilet og i god form. På en lang flyvetur bevæger man sig mellem forskellige tidszoner og sidder ofte stille i mange timer, hvilket kan indebære udfordringer både fysisk og psykisk. Men en række tiltag, mange af dem ganske enkle, gør flyvningen til en behagelig oplevelse og timerne efter flyveturen føles bedre. SAS har derfor udviklet en række forskellige tjenester og produkter, som sammenlagt har til formål at påvirke passagerernes velfærd. Det handler om det man spiser/drikker ombord, hvordan man slapper af, sover, vågner, arbejder, nyder underholdningen - kort sagt, hvordan den personlige trivsel kan øges under flyvningen. Det drejer sig om: - mad og drikke Det er utrolig vigtigt med rigeligt indtag af væske på en flyvetur. SAS tilbyder passagererne rigeligt med vand på hele flyvningen. På Business Class får hver passager en personlig vandflaske efter det første måltid og også på Economy Class serveres jævnligt vand for at øge passagerernes velfærd. Efter en nat ombord foretrækker mange et let morgenmåltid, og SAS tilbyder dette som et alternativ til traditionel morgenmad. SAS madkoncept ombord går under navnet Scandinavian World Cooking og har fået opmærksomhed og er blevet berømmet i kræsne gastronomiske sammenhænge. Det handler om friske råvarer hele vejen igennem, mindre fedt og fedt af den rigtige slags, meget frugt og grønt. Farverigt serveret til alle ombord, i både Business Class og Economy Class. Vegetar måltider findes altid som alternativ i Business Class, i Economy Class serveres vegetarkost og mad fra forskellige specialkøkkener, hvis man bestiller det samtidig med billetten. - slappe af/sove/vågne på en god måde På Business Class tilbyder SAS en speciel sovestol - SAS Sleeper seat, som kan lægges ned i vandret position. Antallet af stole er begrænset og reserveres sædvanligvis i forvejen mod et tillægsbeløb. At kunne reducere støjniveauet for lettere at kunne slappe af er et krav fra mange. Det sker bekvemt med ørepropper, som deles ud til samtlige passagerer. På Business Class får alle et "comfort kit", som indeholder ørepropper, en maske til at udelukke lys, tandbørste/tandpasta, hudlotion, læbepomade, varme sokker - og et "vil ikke forstyrres" - skilt. På Economy Class får alle ørepropper og maske. Lysstyrken i kabinen spiller også en stor rolle for velfærdet. En læselampe ved hvert sæde på Business Class giver god belysning for den som vil læse uden at forstyrre andre passagerer. En rolig opvågning påvirker velfærdet resten af dagen. SAS lader passagererne vågne til rolig skandinavisk musik og til smukke billeder med trygge skandinaviske motiver, som giver en behagelig æstetisk oplevelse. Skulle uheldet være ude ved ankomsten og bagagen bliver forsinket får den uheldige - både på Business Class og Economy Class - et "overnight kit" med det allermest nødvendige til personlig pleje. - arbejde/underholdning For mange er det naturligt, ofte nødvendigt, at arbejde under flyvningen. SAS stræber efter at skabe et så funktionelt arbejdsmiljø som muligt ombord. Nu kan passagererne anvende sin personlige computer og få strømtilførslen klaret af SAS, hvis de rejser på Business Class. SAS arbejder aktivt på at kunne tilbyde mere varieret underholdning ombord, og på de nye A340/330-fly, som tages i brug i løbet af året, installeres skærme ved hvert sæde med et stort udbud af film, musikkanaler og spil. - fysisk aktivitet ombord På en flyvetur er det vigtigt med en eller anden form for fysisk aktivitet og mange vil nu og da stå op og røre sig i gangen. Men der findes en hel del man kan gøre siddende i sin stol for ikke at "gå i stå". Små enkle tå- og armbevægelser øger velfærden betragteligt. Stang til rygøvelser I afdelingen for forretningsrejsende har SAS monteret en stang til rygtræning - med nogle enkle øvelser modvirker man belastningen af ryggen og stimulerer blodcir-kulationen. I tilfælde af akut sygdom har SAS adgang til umiddelbar medicinsk ekspertise via satellittelefon. SAS besætninger er trænede i at handle hurtigt i den slags situationer. Skulle det blive aktuelt at lande, får besætningen råd om en egnet lufthavn og en ambulance står klar efter landingen for videre transport til hospital. - personlig trivsel Alle vil helst føle sig friske under en flyvetur og de små detaljer er ofte meget vigtige: rene toiletrum med artikler som hudcreme, sæbe og håndbalsam er selvfølgeligheder på SAS langruter. Vi ved, at det er meget værdsat blandt vore passagerer, at vi anstrenger os lidt ekstra for at toiletterne skal være rene under hele flyvningen. Vi har desuden sørget for at toiletterne føles mere rummelige, så følelsen af indespærrethed minimeres. Syartikler, kam, engangs barberhøvl/barberskum, nylonstrømper, neglefil, skohorn og skosværte samt pletfjerningsmiddel er også tilgængelige ved behov. Hele servicepakken og tankerne omkring at føle sig godt tilpas ombord findes samlet i en brochure som hedder "The art of landing in good shape after a long flight..." og findes ombord på flyet i Business Class. Her gives også ekspertråd om søvnrytmer, jetlag, alkoholindtagelse med mere. Videofilm SAS færdiggør netop nu en videofilm, som på en overskuelig måde viser, hvordan trivslen ombord kan stimuleres på lange flyveture. Det er planen, at filmen skal vises umiddelbart efter start, og den vil blive introduceret i løbet af året. Vi udvikler stadig vore produkter for at gøre flyvningen endnu mere behagelig Netop nu arbejder vi med at se på, hvordan luften ombord kan gøres mindre tør. En anelse fugtig luft har stor betydningen for trivslen. Når de nye A340-fly sættes i trafik bliver siddekomforten væsentlig bedre både på Business Class og Economy Class. Bedre benplads, blødere polstring på sæderne, fodstøtte, lændestøtte, større opbevaringsplads for håndbagagen, spejl og bedre belysning er nyheder, vi kan love. På Business Class vil en buffet være dækket mellem måltiderne - en spændende kulinarisk nyhed. Med en maskine, der brygger espressokaffe, med vand, læskedrikke, vin, øl, frugt m.m. Den populære "comfort kit" med alle de små nødvendige nytteartikler vil blive fornyet og forbedret, og vi giver børnene ombord deres egen specielle version af "comfort kit". Med venlig hilsen Scandinavian Airlines Informationsafdelingen ------------------------------------------------------------ Besoeg http://www.bit.se for mere information Foelgende filer kan downloades: http://www.bit.se/bitonline/2001/03/26/20010326BIT00180/bit0002.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/03/26/20010326BIT00180/bit0002.pdf