• SAS/

Yderligere effektiviseringer inden for SAS koncernens flyselskaber

Report this content

Yderligere effektiviseringer inden for SAS koncernens flyselskaber SAS koncernen meddelte i forbindelse med offentliggørelsen af årsregnskabet 12. februar 2003, at yderligere strukturelle tiltag ville blive aktuelle for at sikre langsigtet lønsomhed og konkurrencedygtighed. En dybtgående analyse af SAS koncernens markeder, trafikstrømme, flyselskabets position i dag, kravene til disse samt konkurrencesituationen gennemføres for øjeblikket. Målet er at fastlægge kravene til effektiv flydrift for koncernens forskellige trafikstrømme samt flyselskabernes fremtidige roller i koncernens trafiksystem. Effektiv flydrift Samtlige flyselskaber inden for SAS koncernen skal opnå en effektiv flydrift for at sikre langsigtet konkurrencedygtighed og lønsomhed. Effektiv flydrift stiller krav om omfattende strukturelle initiativer indenfor samtlige områder. Eksempelvis må udnyttelsen af fly og besætninger øges væsentligt for at opnå de niveauer, som konkurrenterne har. Men dog indenfor myndighedernes krav. Desuden analyseres adskillelse af baserne Stockholm, Oslo og København, reduktion af flytyper pr. base, effektivisering af vedligeholdelse, handling, salg og distribution samt reduktion af overhead og supportomkostninger. Der findes potentiale til øget effektivitet indenfor samtlige koncernens flyselskaber, men Scandinavian Airlines er det flyselskab i koncernen med størst behov for yderligere strukturelle tiltag for at opnå en effektiv flydrift. Det identificerede behov for enhedsomkostningssænkninger i Scandinavian Airlines for at opnå langsigtet konkurrencedygtighed ligger i et niveau på 25-40 % udover de allerede igangsatte initiativer, afhængigt af, hvilke markeder, der betjenes. Også Braathens og Widerøe skal sænke deres omkostningsniveauer, men i mindre udstrækning. Spanair og Air Botnia opfylder på de fleste områder i dag koncernens krav til en effektiv flydrift på de trafikstrømme, hvor de opererer. Tidsplan Samtlige ansatte og fagforeninger informeres i dag og de kommende dage om det analysearbejde, der foregår for at opnå en effektiv flydrift for koncernens forskellige trafikstrømme. Ingen færdige forslag med tiltag foreligger, og hidtil er ingen beslutninger truffet. Arbejdet blive gjort med stor hast, og tidsplanen er meget stram på grund af situationen indenfor luftfartsindustrien. Den fastlagte forhandlings- og beslutningsproces indebærer, at faglige forhandlinger skal være gennemført, så endelige forslag skal kunne forelægges koncernbestyrelsen til beslutning allerede i midten af april. For yderligere information Troels Rasmussen, Director Public & Media Relations SAS Group Danmark +45 23 22 46 75 Kapitalmarkedsspørgsmål: Sture Stølen, Head of SAS Group Investor Relations, +46 8 797 1451 SAS CORPORATE COMMUNICATIONS ------------------------------------------------------------ Besøg http://www.waymaker.dk for mere information Følgende filer kan downloades: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/07/20030307BIT00830/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/07/20030307BIT00830/wkr0002.pdf