SCA opdeler sig i to børsnoterede selskaber: SCA og Essity

SCA, den globale producent af hygiejne- og skovbrugsprodukter, opdeles i to selvstændige, børsnoterede selskaber.

Det ene selskab forbliver under navnet SCA. Dette vil fremover udelukkende fokusere på skovbrug og inkludere alle forretningsenheder og produkter tilknyttet skovbrug samt et stort skovareal, der på nuværende tidspunkt ejes af SCA Group.

SCAs hygiejnevirksomhed, der inkluderer de nuværende forretningsområder personlig hygiejne og papirproduktion samt det nylig opkøbte selskab BSN medical, bliver et førende globalt selskab inden for hygiejne og sundhed under navnet Essity.

På generalforsamlingen i dag (5/4/2017) stemte et flertal af aktionærerne for bestyrelsens forslag om en opdeling af virksomheden. Opdelingen træder i kraft, når gennemførelse af børsnoteringen er godkendt - men ikke senere end i andet halvår af 2017.

Jeg er oprigtig glad for aktionærernes opbakning af bestyrelsens forslag om at opdele virksomheden i to børsnoterede selskaber. Det vil øge værdien for aktionærerne gennem et større fokus, øget kundeværdi og flere udviklingsmuligheder. Samtidig får begge selskaber nu et endnu bedre grundlag for at realisere deres strategier. Vi ser frem til at begynde en spændende rejse med vores to stærke børsnoterede selskaber”, siger Magnus Groth, nuværende koncernchef i SCA og fremtidig koncernchef i Essity.

SCA blev grundlagt i Sverige i 1929 som en skovbrugsvirksomhed, der udelukkende opererede i Sverige. Gennem årene ekspanderede virksomheden både geografisk og til nye produktområder såsom papirproduktion, personlig hygiejne (bleer, hygiejnebind mm.), Consumer Tissue-produkter (servietter, køkkenruller, toiletpapir mm.) og Away-from-Home-produkter (hygiejneløsninger til arbejdspladsen).

Synergien mellem forretningsenhederne er faldet over tid. I 2016 stod hygiejnedelen og skovbrugsdelen for henholdsvis 86% og 14% af den samlede nettoomsætning.

Som følge af opdelingen vil Essity i fremtiden blive en førende global hygiejne- og sundhedsvirksomhed, som udvikler, fremstiller, markedsfører og sælger produkter inden for personlig hygiejne og professionelle hygiejneløsninger til industrien.
Navnet Essity stammer fra ordene ‘essentials’ og ‘necessities’ og refererer derfor fint til de produkter, den nye hygiejne- og sundhedsvirksomhed sælger, og som bliver brugt af mennesker verden over hver eneste dag. Essitys vision er ‘Dedicated to improving well-being through leading hygiene and health solutions’.

Produkterne sælges i omkring 150 lande under internationale brandnavne som TENA, der sælger inkontinensprodukter og Tork, producent af Away-from-Home-produkter såvel som andre kendte regionale brands – Libero, Libresse og Lotus. Med opkøbet af BSN medical, et førende selskab inden for medicoteknik, styrkes Essitys kompetencer yderligere på sundhedsområdet med brands som Leukoplast, Cutimed, JOBST, Delta Cast, Delta Lite og Actimove”, der dækker kompression, sårbehandling og ortopædiske produkter.

"Hygiejne og sundhed er nødvendig for at leve godt. Vores produkter og løsninger spiller en vigtig rolle i at forbedre menneskers velvære,” siger Magnus Groth.

Hele skovbrugsdelen af SCAs forretning beholder navnet SCA.

I dag ejer SCA 2,6 millioner hektar skov i Nordsverige, hvilket svarer til 5% af hele Sverige. Det er den største private skovbesiddelse i Europa.

SCA har dermed udviklet en velinvesteret og ressourceeffektiv industri designet til at give den højest mulige værdi fra skoven ved at bruge hele træet i produktionen.

Produktporteføljen inden for skovbrug inkluderer produkter i massivt træ, papirmasse, kraftliner, publikationer og vedvarende energi.

Link til hygiejnevideo, skovvideo og logotyper

For flere oplysninger, kontakt venligst:

Karl Stoltz, Media Relations Manager, +46 8 788 51 55
Johan Karlsson, Vice President Investor Relations, +46 8 788 51 30

SCA is a leading global hygiene and forest products company that sustainably develops, produces and sells personal care, tissue and forest products. Through the recently acquired company BSN medical, the Group offer products within wound care, compression therapy and orthopedics. Sales are conducted in approximately 150 countries under many strong brands, including the leading global brands TENA and Tork, and other brands, such as Libero, Leukoplast, Libresse, Lotus, Nosotras, Saba, Tempo, Vinda and Zewa. As Europe’s largest private forest owner, SCA places considerable emphasis on sustainable forest management. In 2016, the Group had approximately 46,000 employees and sales amounted to approximately SEK 117bn (EUR 12.4bn). SCA was founded in 1929, has its headquarters in Stockholm, Sweden, and is listed on Nasdaq Stockholm. SCA is dedicated to improving well-being through leading hygiene and health solutions. More information at www.sca.com.

Tags:

SCA