Airbus - førende i verden indenfor udviklingen af moderne trafikfly

Report this content

Airbus - førende i verden indenfor udviklingen af moderne trafikfly Flyfabrikanten Airbus Industrie er et europæisk multinationalt konsortium og førende i verden når det gælder udviklingen af trafikfly. Airbus har i dag 61 procent af alle ordrer i verden på fly med over 100 sæder. Af de nu aktuelle flytyper A330 og A340 har Airbus 551 ordrer fra 56 kunder. Airbus Industrie blev grundlagt i 1967 da Frankrig, Tyskland og Storbritannien gik sammen om udviklingsprogrammet omkring flyet A300. I 1998 var omsætningen 13,3 milliarder USD eller 96 milliarder danske kroner. Værdien af samtlige ordrer i Airbus' ordrebog var i 1998 39 milliarder dollars eller godt 280 milliarder danske kroner. Fra 1970, da det første fly blev fremstillet og frem til september 1999 har Airbus fået sammenlagt 3.479 faste ordrer på fly og af dem er 2.080 leveret. 173 luftfartsselskaber verden over flyver i dag Airbus. Konsortiet Airbus Industrie består af franske Aerospatiale Matra, som ejer 37,9 procent, Daimlerchrysler Aerospace Airbus Gmbh, som ejer 37,9 procent, British Aerospace, som ejer 20 procent og spanske CASA, som ejer 4,2 procent. Airbus Industrie har 37.000 ansatte. Hovedkontoret ligger i Toulouse, ved Blagnac lufthavnen, og der sker også den endelige montering af størstedelen af flyene. Flytyperne A319 og A321 samles i Hamborg. Dele og systemkomponenter til flyene fabrikeres verden over, i Australien, Canada, Kina, Indien og USA og transporteres i Airbus' eget regi til fabrikkerne i Europa. Airbus har i mange år arbejdet efter princippet "just in time" - komponenterne flyves ind umiddelbart før den endelige montering. Airbus' flytyper har den unikke fordel, at der eksisterer en høj grad af "commonalitet" eller overensstemmelse mellem flytyperne indenfor en familie. Det betyder, at hver flytype i grunden ligner de øvrige modeller i samme familie, hvilket gør det lettere for besætningerne at veksle mellem flytyperne. Også vedligeholdet forenkles og disse to forhold giver øget effektivitet og lavere omkostninger for flyselskaberne. Her fungerer Airbus som banebrydende indenfor flybranchen. Miljøtanken ligger langt fremme os Airbus. Airbus' fly er blandt de mest brændstofbesparende transportmidler i verden. Der anvendes nye materialer i flyene - kulfiber f.eks., som kræver betydeligt mindre energi, når det produceres og formindsker flyets vægt med op til 25 procent sammenlignet med traditionelle materialer. Resultatet bliver lavere brændselsforbrug og mindre udslip samt lavere støjniveau. For fotografier af flyene se venligst SAS' hjemmeside: http://www.scandinavian.net/company/newsfacts/picture/archive.asp Med venlig hilsen Scandinavian Airlines Informationsafdelingen ------------------------------------------------------------ Besøg http://www.waymaker.dk for mere information Følgende filer kan downloades: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/07/30/20030730BIT01030/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/07/30/20030730BIT01030/wkr0002.pdf