Øjet er i fokus når biometritest fortsætter

Øjet er i fokus når biometritest fortsætter I øjeblikket tester 80 SAS-passagerer med base i Umeå en af fremtidens måder at boarde på: De bruger en affotografering af øjets iris, når de skal checke ind hos SAS. Dermed går Scandinavian Airlines kundetest af biometri ved in-checkning og ombordstigning ind i sin anden og sidste fase. Testen indledtes i november, hvor første del bestod af forsøg med fingeraftryk. - Vi vil finde ud af, hvordan kunderne opfatter forskellige biometriteknikker samt teste to forskellige måder for at sikre en fleksibel løsning, siger Charlotte Rosengren-Edgren fra Scandinavian Airlines produktafdeling. Eftersom testpersonerne også skal have mulighed for at sammenligne teknikkerne, starter vurderingen, når projektet er afsluttet i april. Testen gennemføres med særlige SAS-kort, hvor de rejsendes fingeraftryk og billede af iris er lagt ind. Ved gaten aflæses kortet, samtidigt med at den rejsende holder øjet foran et lille kamera. Når billederne af iris på SAS-kortet og billedet fra kameraet stemmer overens bekræftes identiteten, og den rejsende kan gå om bord. Efter matchningen ved gaten gemmer SAS ikke informationen. Derved løses spørgsmålene om den personlige integritet. Baggrunden for Scandinavian Airlines test er, at forskellige myndigheder forventes at skærpe sikkerhedskravene for flyselskaber og lufthavne, hvilket kan føre til yderligere ID-kontrol af passagerer og bagage. - Vores udfordring er altså at forhøje sikkerhedsniveauet og samtidigt forenkle rejsen. Biometri giver os den mulighed, og nu tester vi teknikken i praksis, siger Charlotte Rosengren-Edgren. Biometri er den teknik, der kan læses menneskers forskellige kendetegn - eksempelvis fingeraftryk, ansigtsform og øjets iris. Pictures available at: http://www.newsonline.nu/imgway/index.asp?pmid=35294 For yderligere information kontakt: Manager Produkt Innovation Charlotte Rosengren-Edgren, Scandinavian Airlines Telefon +46 8 797 2928 Med venlig hilsen Scandinavian Airlines Danmark Informationsafdelingen ------------------------------------------------------------ Besøg http://www.waymaker.dk for mere information Følgende filer kan downloades: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/02/25/20040225BIT00290/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2004/02/25/20040225BIT00290/wkr0002.pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2004/02/25/20040225BIT00290/bild.html Billeder