Rejsende er positive over for biometri

Report this content

Rejsende er positive over for biometri Holdningen er generelt positiv, og de som har prøvet det, er mest positive. Det konkluderer den undersøgelse, Scandinavian Airlines har gennemført, efter at have testet rejsende i Umeå Lufthavn ved hjælp af biometri. Deltagerne i undersøgelsen er både rejsende, der har testet biometri, og rejsende der ikke har deltaget i selve testen. Konklusionerne i undersøgelsen anses for at være ganske sikre, på trods af at undersøgelsesmaterialet ikke er så stort. 78 procent af de, der har deltaget i testen med biometri, mener, at SAS skal indføre biometrisk genkendelse, hvis det betyder, at man fortsat kan rejse billetløst. 22 procent svarer "ja måske". Blandt de, der ikke har deltaget i testen, svarer 58 procent "ja", og 31 procent "ja måske". Blandt de resterende svarer otte procent nej, mens tre procent ikke har nogen holdning til spørgsmålet. - Undersøgelsen bekræfter interessen for en smidig passagerstrøm i lufthavnene, og at biometri kan være nøglen til dette, siger Charlotte Rosengren-Edgren fra SAS Product Innovations. Af de to testede teknikker vurderes irisfotografering til at fungere en smule mere smidigt og foretrækkes af lidt flere frem for aflæsning af fingeraftryk. - Nu begynder pas og ID-kort også at indeholde biometriske data, så de fremover vil kunne kobles til bookingen og fungere som rejsedokumenter. På den måde slipper den rejsende for øvrige kort og billetter. I undersøgelsen er i alt 72 procent af deltagerne positive overfor denne mulighed. Intet er endnu besluttet SAS har ikke besluttet at indføre biometri, men afventer myndighedernes krav til øget ID-kontrol. Lufthavne, flyselskaber og myndigheder gennemfører i disse år mange forskellige tests og undersøgelser af biometriens muligheder. - Biometri ser vi nu alle steder, og den globale interesse for biometri stemmer fint overens med SAS visioner om den smidige rejse, siger Charlotte Rosengren-Edgren. Fasthold den smidige rejse SAS kundetest i lufthavnen i Umeå indledtes i november 2003. Meningen var at undersøge, hvordan SAS kan fastholde den enkle og smidige rejse og effektiv selvbetjening - samtidig med at ID-kontrol af rejsende og deres bagage fremover vil forstærkes. I løbet af fem måneder gik omkring 80 frekvente SAS-rejsende ved afrejsen gennem billetkontrollen ved gaten ved hjælp af et smart SAS- kort og biometri, som er en teknik, der kan aflæse et menneskes unikke kendetegn. Både aflæsning af fingeraftryk og fotografering af øjet blev testet. Pictures available at: http://www.newsonline.nu/imgway/index.asp?pmid=41836 For yderligere information, kontakt venligst: Charlotte Rosengren-Edgren, SAS Manager Product Innovations, telefon +46 (0)8 797 2928 Scandinavian Airlines Communications ------------------------------------------------------------ Denne information blev leveret af http://www.waymaker.dk Følgende filer kan downloades: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/06/30/20040630BIT00100/wkr0001.pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2004/06/30/20040630BIT00100/bild.html Billeder