SAS anker Konkurransetilsynets beslutning om at forbyde bonusprogram på norske indenrigsruter SAS vil over for Arbeids- og administrasjonsdepartementet anke beslutningen, efter at det i dag blev klart, at Konkurransetilsynet har besluttet indgreb mod SAS EuroBonus-program og Braathens Wings-program. I beslutningen fremgår det, at SAS, Braathens og Widerøe forbydes at tilbyde sine passagerer optjening af bonuspoint på norske indenrigsruter fra 1. maj 2002 til 1. maj 2007. SAS vil bede om at blive fritaget fra pligten til at gennemføre ændringen mens ministeriet vurderer klagen. SAS vil også opfordre ministeriet til at afvente udfaldet af det nordiske og europæiske samarbejde mellem konkurrencemyndigheder, som er iværksat eller planlægges iværksat med hensyn til disse spørgsmål. SAS er skuffet over beslutningen og reagerer på, at norske myndigheder vælger at indføre særlige norske regler som ensidigt vil ramme SAS- gruppen og de norske rejsende. Beslutningen er efter SAS vurdering ubegrundet, eftersom bonusordningerne ikke har betydning for etableringen af konkurrence i norsk luftfart under de rådende markedsforhold. Dertil kan den være direkte skadelig for SAS og dermed udgøre en trussel mod opretholdelsen af dagens tilbud i markedet på mindre lønsomme ruter. - Konsekvensen af dette indgreb i norske bonusordninger er, at SAS svækkes i forhold til internationale konkurrenter. Der er international konkurrence i luftfartsbranchen og man kan ikke isolere det norske luftfartsmarked. Samtlige internationale aktører kan bruge bonusordninger i deres hjemmemarkeder. SAS kræver, at der skal være konkurrence på lige vilkår, siger marketingchef i SAS Airline, Norge, Merete Møystad. - Det er helt væsentligt, at norske selskaber kan skabe loyalitet hos sine kunder i eget hjemmemarked, så længe konkurrenterne kan dette på deres hjemmemarkeder. Denne virkelighed kan vi ikke udelukke Norge fra, ikke uden at ramme de norske selskaber til fordel for vore udenlandske konkurrenter, siger kommerciel direktør i Braathens, Freddy Eriksen. En undersøgelse foretaget af MMI i efteråret 2001 viser, at et sådant indgreb vil være i strid med kundernes ønsker. Undersøgelsen viser, at 75% af kunderne mener, at et indgreb mod EuroBonus vil være konkurrenceforvridende. For yderligere information venligst kontakt: Marketingchef SAS Airline, Norge, Merete Møystad. Telefon +47 64 81 87 50 Informationsmedarbejder SAS Airline, Norge, Siv Meisingseth. Telefon +47 64 81 61 45 Kommerciel direktør Braathens, Freddy Eriksen. Telefon +47 67 59 73 52 Informationschef Braathens, Anne Grete Ellingsen. Telefon +47 67 59 71 76 Med venlig hilsen Scandinavian Airlines Informationsafdelingen ------------------------------------------------------------ Besøg http://www.waymaker.dk for mere information Følgende filer kan downloades: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/09/20031009BIT00100/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/09/20031009BIT00100/wkr0002.pdf