Livredende vacciner kan ultrakøles og transporteres på langfart med ny teknologi

Report this content

Virksomheden Secop (tidligere Danfoss Compressors) har lanceret en ny ultra-kølekompressor til mobilt brug i medicinske kølekæder fra -70°C til -86°C. Teknologien sikrer bedre transport og opbevaring af livsredende vacciner mod
sygdomme som COVID-19 og Ebola samt biomateriale til celle- og genterapi.

De nye såkaldte mRNA-baserede vacciner kræver opbevaring i ekstremt lave temperaturer i alle dele af kølekæden - i lighed med mange andre biomaterialer. Det giver traditionelt udfordringer i transporten og opbevaringen af vaccinerne. Secop, der fremstiller medicinske kølekompressorer løser nu dette med en nyudviklet kompressor til mobile kølesystemer for temperaturer mellem -70°C og -86°C. Den sørger for sikker transport selv ved høje udendørstemperaturer via net, batteri- og solcelledrift.

Secop er den største leverandør til det globale vaccinationssamarbejde GAVI. Virksomhedens nye kompressor er del af en produktserie af medicinsk udstyr indenfor området ULT (Ultra Low Temperatures fra -60°C til -86°C). Secops ULT-produkter sparer producenterne tid og ressourcer og baner vejen til WHO-certificering. Brugere såsom hospitaler, laboratorier og forskningsfaciliteter drager fordel af præcis og pålidelig temperaturkontrol, større robusthed og kompatibilitet med kølemidlet Ethan R170.

“Mange af verdens førende producenter af medicinske køleløsninger bruger vores produkter. Såsom GAVI-samarbejdet, der forbedrer adgangen til vacciner i udviklingslande.
Vi har udviklet ULT-kølekompressorerne med afsæt i vores ekspertise i medicinske løsninger. De er energibesparende og gør det muligt at forlænge levetiden på det, der kræver ultrakølet opbevaring. Præferencen for naturlige kølemidler gør vores produkter særligt holdbare og attraktive for både brugere og distributører. Efterspørgslen efter denne type løsninger er høj og tiltagende,” siger danske Peter Michael Hansen, Head of Global Applications hos Secop.

Udviklet til langfart under svære forhold
MP2 kompressoren kan bruges til kølebokse på 20 til 40 liter og er særligt velegnet til Transport af mRNA-baserede vacciner og andre biomaterialer under langfart uden netstrøm.
Secop har trukket på sin erfaring i batteri- og solcelledrevne kølesystemer i udviklingen.

Kompressoren sikrer, at ingen værdifulde vacciner går tabt eller forbliver ubrugte, da den kontrollerer temperaturen meget præcist modsat passive systemer. Derudover er der ingen afhængighed af tøris, hvilket udover de miljømæssige fordele også giver fordele i distributionen i fjerntliggende områder, hvor tøris kan være utilgængelig.

Udover den mobile kompressor består ULT-serien også af en række stationære kompressorer. Alle produkter kan anvendes i det biomedicinske område fra -30°C til -86°C. Secops stationære ULT-kølekompressorer er tilpasset alle elektriske standarder i verden. De fås til medicinske frysere med en volumen fra 20-500 liter.

Hurtigere time-to-market

Fordelene for producenter der bruger Secops ULT-kølekompressorer er, at deres medicinske køleløsninger bliver mere holdbare og robuste. Samtidig bistår både Secop-eksperter og softwareværktøjer i udvikling og tilpasning af produkterne. Secops medicinske produkter er allerede WHO-certificeret. Det betyder en smidig og effektiv proces, når det kommer til validering og kontrol af køleenhederne - og dermed hurtigere time-to-market.

Læs mere om kølekompressorer og løsninger til medicinske kølekæder.

Pressekontakt:

Christina Rytter, Scandinavian Communications
E: cr@scandcomm.com
M: +4523967733

Om Secop

Secop er ekspert i avancerede hermetiske kompressorteknologier og køleløsninger inden for kommerciel køling. Vi udvikler stationære og mobile køleløsninger med høj ydeevne til førende internationale køleproducenter.

Koncernen har 1.350 ansatte på verdensplan med produktion i Slovakiet og Kina samt forskningscentre i Tyskland, Østrig, Slovakiet, Kina og USA. Hertil kommer et dedikeret motorkompetencecenter (MCC) i Tyskland til støtte i udviklingen af ​​elektronik og motorstyring. Secop har været ejet af ESSVP IV-fonden siden september 2019.