Secop får TOP 100 Innovator Award for nyt kølesystem til transport af livreddende medicin

Report this content

Secop (tidligere Danfoss Compressors) får en TOP 100 Innovator Award 2023. Prisen hædrer Secops innovative produkter til sikker opbevaring og transport af livreddende vacciner og følsomme biomaterialer som blod og stamceller. Flere ad disse kræver ekstremt lave temperaturer og giver derfor traditionelt store udfordringer ved opbevaring og transport.

TOP 100 Innovator Award uddeles årligt til virksomheder, der er dedikeret til at udvikle særligt innovative løsninger. Valg af prismodtagerne er uafhængig og videnskabelig vægtet på selve tilgang til innovation – og ikke blot innovative produkterne. Secop anerkendes i 2023 for sine innovative løsninger rettet mod køleindustrien samt for sin særlige tilgang til innovation.

“Vi er stolte over at være blandt årets TOP 100 innovatorer. Prisen er et resultat af et stærkt samarbejde mellem Secops afdelinger i Tyskland, Østrig, Slovakiet og Kina. Det er en anerkendelse af medarbejdernes dedikerede og målrettede arbejde samt passionerede tilgang til at skabe innovative ideer og konverterer dem til bedre produkter og services til gavn for vores branche,” siger Dr. Jan Ehlers, CEO for Secop Group.

Hos Secop ses den prisbelønnede tilgang til innovation ikke blot i de innovative løsninger, men også i køleløsningernes pålidelighed, der er altafgørende for sikker opbevaring og transport af de følsomme og værdifulde vacciner og biomaterialer til celle- og genterapi.
Den medicinske kølekæde kræver opbevaring og transport ved så forskellige temperaturer som mellem 2°C til 8°C og -20°C til -86°C. Innovation er derfor nøglen til at løse udfordringerne og designe produkter, der er pålidelige selv ved transport til afsides destinationer og i tropiske omgivelser. Temperaturen i produkterne kan holdes stabil selv i et klima på op til 43°C.

Soldrevet innovation sikrer den medicinske kølekæde
Blandt de innovative produkter Secop har udviklet til den medicinske kølekæde er:

Solcelledrevet teknologi kaldet SDD (Solar Direct Drive), der sikrer transport af såvel standard som de nye mRNA-baserede vacciner og andre biomaterialer under langfart uden netstrøm. Secop er førende indenfor solcelledrevne kølesystemer. I denne teknologi er der ingen afhængighed af tøris, hvilket udover de miljømæssige fordele også giver fordele i distributionen i fjerntliggende områder, hvor tøris kan være utilgængelig.

De såkaldte Cascade Condensing Units hvis navn refererer til kombinationen af en 2 system/kompressor serie. Det er et af de systemer fra Secop, der kan nå ultralave temperaturer til brug i den medicinske kølekæde. Systemet er optimeret til den næste generation af vacciner og til langdistance transport og opbevaring i tropisk klima.

WHO-certificeret innovation til kamp mod COVID-19 og Ebola

Secops nye teknologier sikrer især bedre transport og opbevaring af livredende vacciner mod sygdomme såsom COVID-19 og Ebola, samt dyrebare biomaterialer til celle- og genterapi. De såkaldte ULT-produkter (ultra-low temperature) sparer producenterne tid og ressourcer og kan bane vej til en evt. WHO-certificering. Brugere såsom hospitaler, laboratorier og forskningsfaciliteter drager fordel af præcis og pålidelig temperaturkontrol, større robusthed og kompatibilitet. Løsningerne er bygget op omkring de naturlige kølemidler Propan R290 og Ethan R170.

Om TOP 100 Innovator Award

Siden 1993 er TOP 100 Innovator Award tildelt mellemstore virksomheder, der viser særlige styrke og succes indenfor innovation. Den videnskabelige ledelse bag prisen har siden 2002 været i hænderne på Prof. Dr. Nikolaus Franke, direktør og grundlægger af instituttet for entreprenørskab og innovation på universitet for økonomi og forretningsstudier i Wien.

Om Secop

Secop er ekspert i avancerede hermetiske kompressorteknologier og køleløsninger inden for kommerciel køling. Virksomheden udvikler stationære og mobile køleløsninger med høj ydeevne til førende internationale køleproducenter. Secop designer og producerer køleløsninger i de tre forretningssegmenter; Stationær køling, mobil køling og medicinske kølekæder.

Koncernen har 1.350 ansatte på verdensplan med produktion i Slovakiet og Kina samt forskningscentre i Tyskland, Østrig, Slovakiet, Kina og USA. Hertil kommer et dedikeret motorkompetencecenter (MCC) i Tyskland til støtte i udviklingen af ​​elektronik og motorstyring.

Læs mere på www.secop.com

Fra venstre: