SEB køber Codan's danske livsforsikringsaktiviteter

• SEB køber 100% af aktierne i Codan Liv & Pension for DKK 2,7 milliarder (SEK 3,3 milliarder) fra Codan, svarende til 1,06 x Codan Liv & Pensions bogførte egenkapital pr. 31. december 2003
  • Købet er et led i SEB Koncernens ambition om at styrke sin position i Nordeuropa samt på livsforsikringsområdet
  • Codan Liv & Pension er en af de førende udbydere af livsforsikring i Danmark med en markedsandel på 9%
  • Transaktionen forventes at have en positiv indvirkning på SEBs indtjening pr. aktie efter goodwill afskrivninger fra overtagelsesdatoen

SEB har gennem sit datterselskab SEB Trygg Liv Holding AB købt 100 procent af aktierne i Codan Liv & Pension (100% af aktiekapitalen i hvert af selskaberne Codan Pensionsforsikring A/S, A/S Forsikringsselskabet Codan Pension, Forsikringsselskabet Hafnia Liv A/S) og de 51% af A/S Forsikringsselskabet Codan Link, der ikke allerede er ejet af SEB Trygg Liv, for DKK 2.700 millioner plus et beløb, der svarer til den egenkapital, der er genereret af Codan Liv & Pension fra 1. januar til 30. september 2004. Købet vil blive finansieret fuldt ud af SEB Koncernens egne midler.

"Købet harmonerer med SEB's ambition om at styrke sin position i Nordeuropa. Igennem de seneste par år er SEB vokset i de nordiske lande, Tyskland og de baltiske lande", siger Lars Thunell, koncerndirektør i SEB Koncernen. "Købet af Codan Liv & Pension sammen med købet af Eurocard Danmark i sidste uge forøger bredden af både vort produktudbud og af vor kundebase i Danmark. Disse akkvisitioner har styrket vort fundament for yderligere ekspansion af bankaktiviteterne i Danmark betydeligt."

"En stigende del af opsparingen sker indenfor pension og livsforsikring, og det er derfor af strategisk betydning for SEB Koncernen at udvide sine livsforsikringsaktiviteter", siger Anders Mossberg, adm. direktør for SEB Trygg Liv. "Dette er en spændende forretningsmulighed for os. Danmark står overfor den samme udvikling, som SEB Trygg Liv oplevede med så stor succes i Sverige: En ændring hen imod medarbejderpensionsordninger og unit-link produkter. Vi ser derfor et betydeligt potentiale i det danske marked. Købet af Codan Liv & Pension giver SEB Koncernen i Danmark en stærk distributionsplatform som supplement til de allerede eksisterende aktiviteter, der omfatter merchant banking, SEB Kort, asset management, retail og private banking samt Enskilda Securities."

Codan Liv & Pension - en platform for vækst
Købet af Codan Liv & Pension giver SEB adgang til ca. 300.000 kunder i Danmark i tillæg til de mere end 1 million kunder, SEB Trygg Liv har i Sverige. Den betydelige kundebase kombineret med Codan Liv & Pensions distributionskapacitet vil give SEB et solidt strategisk fodfæste i Danmark og være en væsentlig udvidelse af SEBs nuværende danske platform. Købet af Codan Liv & Pension er en unik og meget værdifuld mulighed for SEB Trygg Liv for at få adgang til en stor portefølje af kunder med medarbejderpensionsordninger og/eller privattegnede livsforsikringer.

Codan Liv & Pension - passer godt sammen med SEB Trygg Liv og er et værdiskabende køb
SEB Trygg Liv har igennem de seneste år oplevet en høj organisk vækst i Sverige, primært indenfor unit-link produkter, som er blevet kerneproduktet og kernekompetencen. Unit-link produkter udgør p.t. ca. 90% af nytegninger og 30% af aktivmassen. SEB Trygg Liv er det største livsforsikringsselskab i Sverige opgjort på basis af nytegninger, og geografisk ekspansion er det naturlige næste skridt i selskabets fortsatte udvikling og vækst. I overensstemmelse med SEB Koncernens overordnede strategi for Nordeuropa er Danmark et naturligt skridt for SEB Trygg Liv.

Efter transaktionen vil SEBs pro-forma kernekapitalprocent pr. 31. marts 2004 fortsat være 8,5%, hvorimod solvensprocenten vil være 10,2%. På basis af en købspris på DKK 2.700 millioner og en bogført egenkapital på DKK 2.557 millioner pr. 31. december 2003 vil den samlede transaktions-goodwill beløbe sig til DKK 143 millioner. Som led i transaktionen vil SEB overtage ansvarlig lånekapital for DKK 779 millioner, som er ydet af Codan til Codan Liv & Pension.

Transaktionen forventes at have en positiv indvirkning på SEBs indtjening pr. aktie efter goodwill afskrivninger fra overtagelsesdatoen.

Codan Liv & Pension - et førende og voksende livsforsikringsselskab
Codan Liv & Pension er det fjerdestørste livsforsikringsselskab i Danmark med en markedsandel på 9%. Selskabet udbyder et fuldt produktsortiment til såvel privatkunder som virksomhedskunder. Codan Liv & Pension udbyder endvidere en række innovative produkter på det danske marked, hvilket styrker selskabets profil som førende aktør. Yderligere har selskabet en stærk position hos forsikringsmæglerne i Danmark. Store investeringer i IT-systemer har givet selskabet et konkurrencemæssigt forspring med hensyn til at øge forretningsaktiviteterne over de kommende år.

Codan Liv & Pension har gennem årene haft en stærk præmievækst med en vækst på 9% i 2002 og 12% i 2003. Codan Liv & Pension har en stærk position på det danske marked for finansielle ydelser med omkring 230.000 private kunder og 1.500 virksomhedskunder med i alt 65.000 ansatte omfattet af medarbejderpensionsordninger.

Godkendelser og aftaler
Transaktionen skal godkendes af Finanstilsynet i Danmark samt de europæiske konkurrencemyndigheder. Gennemførelsen af transaktionen forventes at ske ved udgangen af tredje kvartal 2004.

Udover en aftale om køb af aktier har SEB Trygg Liv indgået en master service level agreement, gensidige distributionsaftaler og en varemærkeaftale med Codan. I perioden indtil den endelige gennemførelse vil der blive indgået forskellige service level agreements med Codan, hvorunder Codan i en separationsperiode vil levere ydelser til Codan Liv & Pension.

Pressemøde
Der vil blive afholdt et fælles pressemøde hos Codan, Gl. Kongevej 60, 1790 København kl. 13.00 med Anders Mossberg (adm. direktør i SEB Trygg Liv), Per Klitgård (adm. direktør i Codan Liv & Pension) og Jens Erik Christensen (koncerndirektør i Codan).

Der ligge en præsentation på www.sebgroup.com, hvor der også kan findes yderligere information om SEB i Danmark.
For yderligere information kontakt venligst:
Anders Mossberg , adm.dir. SEB Trygg Liv, tel. +46 8 785 11 10
Per Anders Fasth, Head of Group Communications & Investor Relations, tel. +46 70 573 45 50
Anna Selberg, Head of Communications, SEB Trygg Liv, tel. +46 70 763 81 54
For information om SEBs andre aktiviteter i Danmark bedes man kontakte Peter Høltermand, Country Manager SEB i Danmark, tel. +45 33 17 77 01.

Enskilda Securities har fungeret som finansiel rådgiver for SEB og SEB Trygg Liv i forbindelse med denne transaktion.

Baggrundsinformation

Codan Liv & Pension
Codan Liv & Pension blev etableret i 1943 af Codan Insurance Limited A/S og er vokset til at være det fjerdestørste livsforsikringsselskab i Danmark med en markedsandel på 9%. Selskabet udbyder et fuldt produktsortiment til såvel privatkunder som virksomhedskunder. Codan Liv & Pension udbyder både traditionelle livsforsikringsprodukter og mere innovative produkter baseret på unit-link produkter. Desuden udbyder Codan Liv & Pension supplerende forsikringsprodukter (f.eks. invaliditets- og sygeforsikringer etc.). I 1993 blev der taget et stort skridt i selskabets udvikling med købet af Hafnia. Med en fortid, der daterer tilbage til 1872, var Hafnias livsforsikringsselskab det første privatejede danske livsforsikringsselskab. Da Codan købte Trygg-Hansa fra SEB i 1999, købte SEB en aktiepost på 49% i Codan Link og indgik samtidig en aftale om kapitalforvaltning med Codan. I 2003 havde Codan Liv & Pension bruttopræmier på DKK 3.434 millioner og et nettoresultat på DKK 341 millioner. Pr. 31. december 2003 havde Codan Liv & Pension kapital under forvaltning på DKK 59 milliarder.

SEB Trygg Liv
SEB Trygg Liv er SEB Koncernens livsforsikringsselskab. SEB Trygg Liv tilbyder privatpersoner og virksomheder et komplet produktsortiment indenfor social sikkerhed såsom pensioner, medarbejderpensionsordninger, sygeforsikring, sygeplejeforsikring og genoptræningsforsikring. SEB Trygg Liv har mere end 1 million kunder i Sverige, England, Irland og Danmark. Selskabets aktiviteter er fokuseret på salg og administration af unit-link forsikringsprodukter. I 2003 havde SEB Trygg Liv præmieindtægter på SEK 13,2 milliarder, hvoraf ca. 65% kom fra unit-link produkter. Selskabet har mere end 700 ansatte (fuldtidsansatte). Pr. 31. december 2003 havde SEB Trygg Liv kapital under forvaltning på SEK 228 milliarder.

Generelt om SEB

SEB er en nordeuropæisk bankkoncern med aktiviteter i ca. 20 lande og med hjemmemarkeder i Sverige og de øvrige nordiske lande, Tyskland og de baltiske lande. SEBs ydelser er både for privatpersoner og multinationale virksomheder. SEB har ca. 18.000 ansatte (fuldtidsansatte). SEB har ialt 670 filialer i Sverige, Tyskland og de baltiske lande og mere end 4,5 millioner kunder, hvoraf 1,7 millioner er e-banking kunder. Pr. 31. marts 2004 beløb koncernens samlede aktiver sig til SEK 1.463 milliarder, og den samlede kapital under forvaltning beløb sig til SEK 875 milliarder. Mere information om SEB kan findes på www.sebgroup.com.