SEB øgede resultatet før skat til 17,0 mia. SEK

SEB's resultat før skat for 2007 blev SEK 17,0 mia., en forøgelse på 9 procent fra 2006-resultatet på SEK 15,6 mia. Egenkapitalen blev forrentet med 19,3 procent. Samtidig er egenkapitalen styrket yderligere, og kernekapitalen var 8,6 procent. Ledelsen foreslår, at udbyttet per aktie hæves med 0,50 SEK til 6,50 SEK.

Driftsindtægterne steg 4 procent. Udlånet voksede 12 procent og indlånet 17 procent, samtidig med at volumen på fonds- og depot nåede deres højeste niveau gennem året. Effektiviseringsarbejdet fortsatte, og effektiviseringsgevinsterne udgjorde SEK 546 mio. Årets udgifter steg 3 procent.

Kurstab på obligationsporteføljerne påvirkede for hele året indtjeningen med SEK 1,8 mia. og egenkapitalen med SEK 0,7 mia. Kreditkvaliteten i disse porteføljer er fortsat meget god.

I en kommentar til årsrapporten udtaler SEB's adm. direktør og koncernchef, Annika Falkengren:

"Det forgangne år var præget af stor kundeaktivitet, men også af turbulens på de finansielle markeder. Vi kan i dag præsentere et stærkt resultat med tocifret indtjeningsvækst i tre af vores fire divisioner. Vi fortsætter arbejdet med at skabe en god omkostningskultur, hvor vi gennem øget produktivitet løbende frigør ressourcer i virksomheden. Vores strategi med at forbedre tilbuddene til vores kunder, effektivisere banken og satse på vækstområder fortsætter. Med en stærk balance er vi godt rustede til at skabe en god indtjeningsfremgang også i 2008."

Hele årsregnskabsmeddelelsen er tilgængelig via det vedhæftede link og på
www.sebgroup.com

Kommentar fra landechef Peter Høltermand om SEB's danske forretning:
"Trods tiltagende uro på finansmarkederne i andet halvår har SEB Danmark opnået endnu et rekordresultat. Resultatet før skat udgjorde SEK 1,2 mia., en stigning på 10 procent fra rekordåret 2006.
    Med en klar strategi rettet mod erhvervskunder, institutionelle investorer samt velhavende privatkunder har SEB opbygget en god, diversificeret forretning i Danmark, og vi oplever fortsat en god, underliggende vækst på både kapitalmarkedsprodukter og pension".

SEB i Danmark har 800 ansatte inden for bank, pension, børshandel, kapitalforvaltning og kreditkort.Hovedparten af SEB's ansatte samles i starten af 2010 i et nybygget kontorhus på Kalvebod Brygge i det centrale København.s mere om SEB på www.sebgroup.com.

For yderligere information:
Per-Arne Blomquist, ekonomi- och finansdirektör, +46 8 22 19 00
Ulf Grunnesjö, chef Investor Relations, +46 8-763 8501, +46 70-763 8501
Annika Halldin, ansvarig finansiell information, +46 8-763 8560, +46 70-379 0060
Peter Høltermand, country manager for SEB Danmark, + 45 40 86 0665