• SEB/

SEB's resultat før skat: 8,7 mia. svenske kroner (7,6) for første halvår 2007

• Resultatet før skat for januar-juni 2007 steg 15 procent til 8.711 mio. svenske kroner (SEK). Nettoresultatet steg 17 procent til 6.784 mio. SEK.
  • Forretningsomfanget udviklede sig positivt inden for alle områder. Såvel forvaltet kapital som udlån og indlån nåede rekordhøjder.
  • Driftsindtægterne steg 8 procent som følge af forøgede indtægter inden for alle områder.
  • Driftsudgifterne voksede 2 procent, hovedsagelig på grund af resultatafhængige udgifter. De underliggende udgifter var uændrede.
  • Tab og hensættelser blev fastholdt på et lavt niveau.
  • Egenkapitalen blev forrentet med 19,8 procent (19,8), og indtjeningen pr. aktie steg til 10,02 SEK (8,59).
SEB's resultat før skat for andet kvartal alene var 4.554 mio. SEK, en stigning på 17 procent i forhold til samme kvartal i 2006 og 10 procent højere end i første kvartal af 2007. Nettoresultatet voksede til 3.522 mio. SEK. Egenkapitalen blev forrentet med 20,7 procent.

I SEB i Danmark steg halvårsresultatet før skat med 7 procent til 621 mio. SEK - svarende til 7 procent af det samlede resultat i koncernen.

Kommentar fra koncernchef Annika Falkengren:
Gennem første halvdel af 2007 har forretningsomfanget fortsat været stort med højt aktivitetsniveau på alle SEB's markeder. Forrentningen af egenkapitalen nåede 20 procent trods SEB-koncernens øgede kapitalisering. Indtjeningen per aktie steg 17 procent i forhold til første halvår af 2006.
SEB har en stærk kundebase. Gennem det seneste år har SEB aktivt forstærket kunderelationerne gennem pro-aktivitet og mere koordinerede produkttilbud.
      Fremgangen i resultatet før skat skyldes en kombination af stabil vækst i indtægterne og fastholdte omkostninger. Indtægterne steg 8 procent, hvilket bekræftede vækstpotentialet i SEB's forretningsmix. Yderligere tegn på kvalitet er SEB's mange topplaceringer, især inden for corporate banking. Med vores engagerede og kompetente medarbejdere kan vi udfordre meget større konkurrenter på områder som cash management, valutahandel, depotforvaltning og prime brokerage.
      De underliggende omkostninger, renset for resultatafhængig aflønning og fratrædelsesudgifter, var uændrede - som udslag af en mere integreret bank og investeringer i øget produktivitet.
      Omkostningsstyringen vil ikke hindre yderligere investeringer i SEB's stærke kerneområder, hvilket vil skabe fortsat organisk vækst. De baltiske markeder er stadig attraktive, trods den makroøkonomiske situation, som nødvendiggør stram styring af kreditrisici. Den øgede kapitalbase og styrkede driftsmodel muliggør supplerende, mindre akkvisitioner på SEB's markeder i Østersjø-regionen.
SEB har fortsat skarpt fokus på vækst i driftsindtægterne og styring af udgifterne. Vores mål er at blive toprangeret, hvor angår kundetilfredshed inden for vores udvalgte segmenter, så vi også bliver den bedste bank målt på økonomiske resultater.

Fra 2007 viser SEB også indtjeningen per land.