Danmarks største sundhedsregion vil forbedre billeddiagnostik med løsning fra Sectra

Linköping, Sverige – 3. maj 2022 – Den internationale virksomhed Sectra (STO: SECT B), der leverer IT til medicinsk billedbehandling samt cybersikkerhed, har underskrevet en kontrakt om at levere enterprise imaging, som en fuldt administreret cloud-tjeneste til Region Hovedstaden i Danmark. Løsningen vil gøre medicinske billeder og relateret information tilgængelig i hele regionen for at lette billedhåndteringen for patienter, der besøger flere steder i regionen, og for at regionen effektivt kan dele sine ressourcer.

”Vi ser frem til samarbejdet med Sectra og til at få en løsning til medicinsk billeddiagnostisk, der også giver os forudsætninger for at udvide vores brug af kunstig intelligens som en måde hvorpå vi kan øge den diagnostiske sikkerhed. Billeddiagnostik er helt centralt for vores arbejde med at udrede og behandle mange forskellige sygdomsforløb hos vores patienter i Region Hovedstaden. Vi glæder os til at tage det nye system i brug, og tilbyde vores patienter en mere præcis og effektiv diagnosticering og behandling”, siger Rasmus Møgelvang, vicedirektør på Rigshospitalet.

Løsningen vil blive anvendt på tværs af alle regionens hospitaler til gennemgang og lagring af medicinske billeder inden for radiologi, herunder mammografi, nuklearmedicin og klinisk fysiologi. Regionen leverer pleje til mere end 1,8 millioner indbyggere, hvilket gør den til den største sundhedsregion i Danmark.

Med ét system på tværs af regionen kan regionens hospitaler få adgang til patienters medicinske billeder og relaterede data, uafhængigt af hvor i regionen patienterne tidligere blev behandlet. Det gør det også muligt at samle ressourcerne på tværs af regionen for at give patienter, uanset placering, lige adgang til sundhedsydelser.

Løsningen vil blive leveret som en service via Sectras private cloud. Sectra påtager sig ansvaret for al hardware, software og andre IT-komponenter. På denne måde gør det det muligt for IT-teamet i regionen at afsætte mere tid til sin kerneforretning, såsom optimering af arbejdsgange, frem for vedligeholdelse af IT-infrastruktur.

"Vi ser, at flere og flere sundhedsudbydere nu vælger en cloud-baseret løsning som en service. Vi er glade for at være på denne rejse sammen med Region Hovedstaden, nu hvor de tager ny teknologi såsom AI i brug, og gentænker måden de får adgang til og samarbejder omkring medicinske billeder i hele regionen. Dette vil yderligere forbedre behandlingen af regionens patienter,” siger Sune Henriksen, administrerende direktør, Sectra Danmark.

Løsningen giver sundhedsudbyderen adgang til indholdet og værktøjerne til at organisere, prioritere og strømline billedbehandlingsprocesserne i én applikation. Dette gør det muligt at udføre beskrivelser og svar direkte i Sectra-løsningen og giver mulighed for hurtigere og mere effektive diagnoser, da det fjerner behovet for at bruge forskellige applikationer. I sidste ende giver dette patienterne hurtigere og mere effektiv behandling.

Kontrakten indeholder enterprise imaging som en service på en cloud-tjeneste (Sectra One Cloud). Det er den første kontrakt i Skandinavien for den nye service Sectra One Cloud. Region Hovedstaden vil anvende modulet til radiologi og lagre medicinsk billeddiagnostik i Sectra VNA. Løsningen vil håndtere cirka 1,5 millioner undersøgelser om året. Den indgåede kontrakts værdi for implementering og brug af servicen frem til 2037 udgør DKK 720 mio., hvoraf den garanterede ordreværdi udgør DKK 200 mio. Aftalen blev underskrevet i maj 2022 og vil blive rapporteret som ordreindgang i første kvartal af regnskabsåret 2022/2023.

Sectras enterprise imaging-løsning giver en samlet strategi for alle billedhåndteringsbehov, samtidig med at driftsomkostningerne sænkes. Den skalerbare og modulære løsning, med et VNA (Vendor Neutral Archive) som sin kerne, giver sundhedsudbydere mulighed for at vokse fra -ologi til -ologi og fra afdeling til afdeling. Besøg Sectras hjemmeside for at læse mere om Sectra og hvorfor virksomheden er topplaceret i 'Best in KLAS'.

Sectra hjælper hospitaler over hele verden med at forbedre plejeeffektiviteten, og myndigheder og forsvarsstyrker i Europa med at beskytte samfundets mest følsomme informationer. Dermed bidrager Sectra til et sundere og mere sikkert samfund. Virksomheden blev grundlagt i 1978 og har hovedkontor i Linköping, Sverige. Sectra har direkte salg i 19 lande og fungerer gennem partnere over hele verden. Salget i regnskabsåret 2020/2021 udgjorde 1.632 mio. SEK. Sectra-aktien er noteret på Nasdaq Stockholm-børsen. For mere information, besøg Sectras hjemmeside.

For yderligere information kontakt venligst:
Dr. Torbjörn Kronander, CEO og President Sectra AB, 46 (0) 705 23 52 27
Marie Ekström Trägårdh, Executive Vice President Sectra AB og President Sectra Imaging IT Solutions, 46 (0)708 23 56 10

Tags:

Citater

Vi ser frem til samarbejdet med Sectra og til at få en løsning til medicinsk billeddiagnostisk, der også giver os forudsætninger for at udvide vores brug af kunstig intelligens som en måde hvorpå vi kan øge den diagnostiske sikkerhed. Billeddiagnostik er helt centralt for vores arbejde med at udrede og behandle mange forskellige sygdomsforløb hos vores patienter i Region Hovedstaden. Vi glæder os til at tage det nye system i brug, og tilbyde vores patienter en mere præcis og effektiv diagnosticering og behandling.
Rasmus Møgelvang, vicedirektør på Rigshospitalet
Vi ser, at flere og flere sundhedsudbydere nu vælger en cloud-baseret løsning som en service. Vi er glade for at være på denne rejse sammen med Region Hovedstaden, nu hvor de tager ny teknologi såsom AI i brug, og gentænker måden de får adgang til og samarbejder omkring medicinske billeder i hele regionen. Dette vil yderligere forbedre behandlingen af regionens patienter.
Sune Henriksen, administrerende direktør, Sectra Danmark