Sectra skal digitalisere røntgen afdelingerne på sygehusene I Ribe Amt

Strategisk ordre fra dansk amt Sectra skal digitalisere røntgen afdelingerne på sygehusene I Ribe Amt Sectra, svensk IT og medico teknisk firma, har skrevet kontrakt med Ribe Amt I Danmark, om levering af en komplet integreret radiologisk IT løsning. Ordren er givet på Sectras system for håndtering og arkivering af digitale billeder (PACS) og Sectras radiologisk informationssystem (RIS), som skal bruges på de fire røntgenafdelinger på amtets sygehuse. Systemet vil håndtere hele arbejdsgangen fra modtagelse af henvisningen til fremsendelse af svar samt integrere de forskellige afdelinger på Amtets sygehuse med elektroniske billeder og svar. Amtets røntgenafdelinger er planlagt til at gå i fuld digital drift i begyndelsen af 2004. "Vi har valgt den digitale løsning ud fra vores mål om at røntgenafdelingerne i amtet skal fungere som en virtuel røntgenafdeling, som både skal være papir og filmfri. Vi forventer at Sectras digitale radiologiske løsning vil opfylde vores krav på kvalitet og brugervenlighed. Sectra løsning kan integreres til amtets patientadministrative system og det er vigtigt for os" siger formanden for Ribe Amts Sundhedsudvalg, Bent Poulsen (V). Med Sectras system installeret på røntgen afdelingerne i Ribe Amt, vil røntgen- afdelingerne få mulighed for at fungere fuldstændig uden papir og film. Ved at håndtere henvisninger, patient oplysninger og røntgen billeder digitalt, etableres en mere effektiv arbejdsgang. Dette medføre en bedre service for patienterne, da de rekvirerende instanser hurtigere for tilgang til billeder samt svar på undersøgelserne. "Ordren fra Ribe Amt er en vigtig reference i vores strategiske fokus på det danske marked", siger Henrik Larsen, administrerende direktør for Sectra A/S. Sectra er i dag en af de store leverandører af diagnostiske billede systemer med mere end 350 installationer over hele verden. Sectra's kerne forretning er at levere "top-of-the-line", "high-availability" løsninger for en robust drift af store diagnostiske billede centre med 24/7 drift. I Sverige og Norge, som lige nu er de lande som har den største udbredelse af diagnostiske billede systemer i verden, er Sectra markedsførende med mere en 50% af alle film frie installationer. Firmaet har også et stort antal systemer installeret i de fleste større lande i Europa, Østen og Nord Amerika, i samarbejde med partnere. For yderligere information, besøg www.sectra.com . For further information, please contact: Sectra Imtec AB, Dr. Torbjörn Kronander, President, +46 705 23 52 27, to-kro@sectra.se or Sectra AB, Dr. Jan-Olof Brüer, President and CEO, +46 13 23 52 09, job@sectra.se Visit our website http://www.sectra.com Sectra's virksomhed Sectra har sine rødder i Linköping Universitet og er et af Sveriges hurtigst voksende højteknologiske virksomheder indenfor IT. Siden midten af 1980, har Sectra med succes udført udvikling og salg af avanceret medicinsk IT samt telekommunikations produkter. I dag består virksomheden af produkter i medicinsk IT, aflytningssikre kommunikations systemer og trådløse informationssystemer. Sectra's medicinske forretning udføres af Sectra Imtec AB, som er et 100% ejet datterselskab til Sectra AB. Internationalt, markedsføres og sælges Sectra PACS gennem forskellige partnere. Forretningen udføres i otte lande med totalt 272 ansatte. Salget i regnskabs året Maj 2001-April 2002 nåede SEK 426 millioner. Siden marts 1999, er Sectra's aktier noteret på Stockholmsbörsens O-liste. ------------------------------------------------------------ Besøg http://www.waymaker.dk for mere information Følgende filer kan downloades: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/21/20030321BIT00230/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/21/20030321BIT00230/wkr0002.pdf