Sectras system til digital lavdosis-mammografi i undersøgelse på sygehus i Stockholm IT- og medicoteknik-virksomheden Sectra har indgået en kontrakt med Access Radiologi Sverige AB. Kontrakten indebærer, at de første test i klinisk miljø med Sectras nye system til digital mammografi, Sectra MicroDose Mammography, skal gennemføres på St Görans Sjukhus i Stockholm. Dette revolutionerende digitale mammografisystem, som er udviklet i samarbejde med Mamea Imaging AB, fremstiller billeder af meget høj billedkvalitet ved væsentligt lavere stråledoser end med traditionelle metoder. - Det bliver meget spændende at få mulighed for at evaluere Sectra MicroDose Mammography, siger Karin Leifland, overlæge og chef for mammografiafdelingen, røntgenafdelingen på St Görans Sjukhus. Vi har fulgt udviklingen på nært hold og har stor tiltro til teknikken. Nu får vi endelig mulighed for med egne øjne at se resultatet. Undersøgelsen vil blive påbegyndt i løbet af oktober. Andre forskningsinstitutter i Europa og USA vil også gennemføre tidlige kliniske analyser af Sectras system. - Alle laboratorietester har vist, at vort nye system lever op til løfterne ved at levere meget gode billeder i kombination med en ekstremt lav røntgendosis. Næste trin er nu en serie test i klinisk miljø for at verificere disse resultater, og det er først i klinisk drift på et sygehus, at systemet rigtigt kan vise, hvad det dur til, siger Torbjörn Kronander, adm. direktør for Sectra Imtec. Desuden vil vi få bekræftelse på, at systemet accepteres af personalet, frem for alt ud fra ergonomiske aspekter. Sectra planlægger at levere de første serieproducerede enheder til mammografiafdelinger i løbet af år 2002. Inden for mammografi stilles der meget strenge krav til billedkvaliteten. Sectra er først i verden med et mammografisystem baseret på en helt ny digital teknik, som ifølge foreløbige resultater gør det muligt at opnå samme høje billedkvalitet og opløsning som med de eksisterende filmbaserede systemer ved en stråledosis, der er 5 gange lavere. I dag er der andre systemer til digital mammografi på markedet, men de kræver i visse tilfælde en ca. 10 gange så høj stråledosis sammenlignet med Sectras system. Dosisstørrelser for ioniserende stråling er en vigtig parameter, når man bestråler raske kvinder i stort antal. Der foreligger bl.a. EU-direktiver, som foreskriver, at man inden for sundhedssektoren ikke må udsætte patienter for højere stråledoser, end det er teknisk nødvendigt. Sectra har mødt meget stor international interesse for den nye teknik og vil præsentere det nye system på verdens største røntgenmesse, RSNA 2001, i Chicago den 25.-30. november. Sectra er en af verdens førende virksomheden inden for IT-systemer til digital røntgen, og virksomhedens medicinske systemer er installeret verden over. Ved hjælp af Sectras systemer klarer mange sygehuse sig i dag helt uden røntgenfilm. Sectra har den største andel af installationer i Sverige, som er det land, der er kommet længst med overgangen til digital røntgen, og USA (via partnere). Sectras systemer findes også i bl.a. Tyskland, Norge, Finland, England, Italien, Spanien og Holland. For yderligere information kontakt: Jan-Olof Brüer, koncernchef, Sectra AB, +46 13 23 52 09, job@sectra.se Torbjörn Kronander, adm. direktør, Sectra Imtec AB, +47 13 23 52 27, to-kro@sectra.se Velkommen til vores hjemmeside: http://www.sectra.com Sectras virksomhed Sectra har siden midten af 80'erne med succes udviklet og solgt højteknologiske produkter inden for medicinsk IT og telekommunikation. I dag omfatter virksomheden produkter inden for medicinske systemer, aflytningssikre kommunikationssystemer og trådløse informationssystemer. For aktiviteterne inden for medicinske systemer står Sectra's datterselskab Sectra Imtec AB, som er en af verdens førende virksomheder inden for digitale medicinske billedbehandlingssystemer. Sectra AB er beliggende i Mjärdevi Science Park i Linköping og er fremgået af forskningsmiljøet ved Linköpings universitet. Virksomheden har aktiviteter i seks lande og beskæftiger 195 medarbejdere. Årsomsætningen udgjorde 2000/2001 292 mio. SEK. Siden marts 1999 har Sectra været noteret på OM Stockholmsbörsens O-liste. ------------------------------------------------------------ Besøg http://www.waymaker.dk for mere information Følgende filer kan downloades: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/09/18/20010918BIT00080/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/09/18/20010918BIT00080/bit0001.pdf