Sverige er danskernes ferieparadis

At sommerens rejsetrend for danskerne staves ”Sverige”, kan mærkes på bookingniveauet hos Stena Line. De billige priser i nabolandet fylder færgerne, og rejseaktiviteten er tiltaget markant først på sommeren. I forhold til sommeren 2008 er antallet af rejser steget med 35 procent i den første del af juli.

Sverige er et yndlingsrejsemål for mange børnefamilier. Og ganske vist lokker den fordelagtige økonomiske situation, men det er også de sjove aktiviteter, der trækker. Pippi Langstrømpes og Emil fra Lønnebergs hjemland ligger kun et par færgetimer borte, hvad enten man vælger ruten Frederikshavn–Göteborg eller Grenå–Varberg. Og glem ikke den spændende forlystelsespark Liseberg, der kun ligger et par minutter fra færgeterminalen i Göteborg. – For mange er sommer og ferie synonymt med udlandsrejser. Et år som i år er der mange, der vælger at stramme feriebudgettet lidt, men man vil alligevel gerne rejse ud og opleve noget i ferien. Så er Sverige et godt alternativ. Her får man meget for pengene, siger Carsten Kruse, markedschef i Frederikshavn. Overfarten tager mellem 2 og 4 timer, alt efter hvilken færge man vælger. I den tid når børnene at lege med Peter Pedal, være kaptajn, se film eller udforske de nye legerum ombord. I legerummene findes der spil som f.eks. pindespil og limbo i stort format, eller Nintendo Wii. Derudover får børn under 14 tilbudt mad, når en voksen i selskabet køber mad ombord. Selv svenskerne nyder at tage færgen på ferie. Men her er der først og fremmest tale om endagsture til Danmark. Under den første del af højsæsonen steg salget af endagsture fra Sverige til Danmark med 16 procent. Stena Line, Göteborg 21. juli 2009 Kontakt Carsten Kruse, Stena Line, for yderligere information og billeder på telefon 28 88 32 99 eller 96 200 299 e-mail: carsten.kruse@stenaline.com