Småbørnsforældre skal sænke skuldrene!

Det centrale for børn er ikke, at mor selv har lavet al maden fra bunden. Det vigtige er, at familien er samlet om måltidet, og derfor kan den færdiglavede babymad være en stor, tiltrængt hjælp i mange hjem med småbørn. Familien Danmark skal slippe frustrationerne og få overblikket tilbage. Når man har et lille barn, er der bare ikke altid overskud til sex og økologisk, hjemmegjort æblegrød. Det skal kvinderne turde sige højt, mener familievejleder Lola Jensen.

Ingen hemmelige ingredienser
Semper Børnemad lancerer netop nu en ny økologisk serie af grød, frugtmos og færdiglavet børnemad. Den nye økologiske serie gør op med den skepsis, mange småbørnsforældre har i forhold til færdiglavet børnemad. En ny undersøgelse gennemført af PHD for Semper viser, at 73 % af de danske småbørnsforældre tror, at der er tilsætningsstoffer i færdiglavet babymad, men Sempers nye økologiske serie består udelukkende af rene økologiske råvarer og rummer ingen hemmelige ingredienser i form af sukker, farvestoffer eller tilsætningsstoffer.

Svært at være perfekt i en travl hverdag
Undersøgelsen viser også, at 62 % har dårlig samvittighed, når de køber færdiglavet mad til deres børn. På trods af skepsis og dårlig samvittighed siger mere end 80 % af småbørnsforældrene dog, at de benytter sig af færdiglavet babymad i mere eller mindre grad, og over 60 % ønsker flere økologiske varer at vælge imellem på hylderne med babymad. Tallene stritter i hver sin retning, og det er der en forklaring på, mener familievejleder Lola Jensen:

”Familierne har meget høje idealer, som de ikke altid selv kan leve op til.  Mange kæmper for at gøre alt det rigtige. Vi vil alle sammen gerne gøre det så godt som muligt for vores børn og lade dem gå klædt i økologisk uld, servere friske grøntsager fra urtehaven og lave al mad fra bunden. Det er bare ikke realistisk at være så perfekt i en travl hverdag! Mange familier får to-tre-fire børn, og det at passe en baby, når du også har større søskende at tilgodese, er et kæmpemæssigt arbejde. Indtil babyer er et år, er det en stor og vigtig opgave at sørge for, at de får den rigtige næring og den mængde energi, de skal have for at vokse og udvikle sig. Samtidig må helt små børn ikke få for meget salt og krydderier. Det er et stort arbejde at lave specialmad til familiens yngste, og her synes jeg, at familierne skal sænke skuldrene og bruge de fine muligheder, der er for at supplere familiens mad med færdig babymad. Det er meget bedre at købe et lækkert færdigt produkt, der indeholder det, babyen har brug for, end at servere noget tilfældigt sjask eller bare koge en kartoffel, fordi du ikke orker at lave sund specialmad den aften. ”

”Færdiglavet babymad er ofte sundere, end den mad vi selv laver”
Lola Jensen skriver bøger og holder foredrag om børn og familier og henter sine eksempler fra mange års erfaring med danske børnefamilier. Senest har hun skrevet ”Den store far, mor & børn” (Kristeligt Dagblads forlag, 2010), hvor sundhed, mad og måltider fylder en del.

”Ofte er færdiglavet babymad sundere, end den mad vi selv laver, fordi der er så store krav og meget streng kontrol med alt, hvad der har med børnemad at gøre. Gulerødderne er høstet på det helt rigtige tidspunkt, hvor de er allerbedst og frosset ned for at bevare et så højt vitaminindhold som muligt. Mange af de grøntsager, vi andre spiser, er jo sejlet ind fra Langtbortistan, og der er ikke altid så meget spræl tilbage i dem, når de når vores køkkenborde.”

Tænk praktisk og indrøm, at du er for træt til sex og hjemmegjort æblegrød
I sit arbejde som familievejleder kommer Lola Jensen ud i mange hjem, hvor et frustreret familieliv spænder ben for det, familierne egentlig allerhelst vil have: Tid og ro til at være sammen.

”Familierne skal lære at tænke praktisk. Det tager lige så lang tid at lave lasagne til fire dage som til en dag. Frys de ekstra portioner ned, så der er nem og sund mad på ekstra travle dage. På samme måde med babymaden. Tag små portioner oksekød fra, inden du tilsætter salt og oregano og frys kødet i bittesmå portioner. Sammen med et glas færdiglavet babymos har familierne på den måde god mad til barnet på 9-12 måneder, der skal lære at tygge selv. Ved at tænke praktisk kan du have et velkomponeret måltid og god samvittighed, for dit barn har fået, hvad det skal have, og du har ikke stået og svedt over at lave flere retter den aften. Et dejligt måltid kan også være en skive rugbrød og en fiskefrikadelle med lidt færdiglavet grønsagsmos som tilbehør. Det er nemt, og det kan kombineres med resten af familiens mad, så alle familiemedlemmer får den næring, de skal have. Mange af de ophængte familier, jeg kommer ud til med mine spiseråd, siger bagefter: ”Var det det? Var det ikke sværere?”

Når de siger sådan, er jeg glad, for så har de fået overblikket tilbage. Tit kan børnefamilierne ikke se skoven for bare træer, fordi de er pressede på så mange fronter. De skal lære ikke at gøre tingene sværere for sig selv, end de behøver at være. Man kan sagtens forenkle uden at gå på kompromis med sundheden. Småbørnsmødrene skal måske erkende overfor sig selv og turde sige højt, at der er en periode, hvor de bare er for trætte til sex og hjemmegjort økologisk æblegrød!”

Børn skal ikke fodres af
Det vigtige for familierne er, at alle spiser sammen, siger Lola Jensen.

”Lun babymaden i glasset, læg den over på barnets tallerken, lad den køle af og mos evt. lidt kartoffel eller en halv frikadelle med, mens barnet selv ser på. Børn kan lide orden og opdeling på deres tallerken, og de kan lide at vide, hvad de spiser. Server maden pænt og sørg for at måltidet er så roligt som muligt. Hvis far kommer sent hjem en aften, så spiser mor en lille portion mad med baby for selskabets skyld. Børn skal ikke fodres af, men lære at mad også er samvær og fællesskab.”

En kanonhjælp til familierne
Lola Jensen ser den færdiglavede mad som ”en kanonhjælp til familierne, fordi den er sund og nem at have med at gøre.”

”Det er skønt at kunne stå inde for den mad, man serverer. Hvis familien f.eks. skal have en laksetærte, hvor barnet ikke bør spise dejen pga. for meget salt og tomme kalorier, så tag et par stykker af fisken og mos den med et glas færdiglavet grønsagsmos. Du slipper for at skrælle og koge grøntsager, barnet får hvad det skal have, og det oplever at være med i familiens måltid på sine egne præmisser. Hvis man er lidt kreativ, kan man finde nogle gode kombinationsmuligheder, hvor der kommer ordentlig mad på bordet uden alt for meget stress og jag. I sidste ende er det ro og samvær, der gavner familierne mest.”

Ny økologisk serie til børn fra fire måneder til et år
Sempers nye økologiske serie af børnemad består af forskellige grødtyper, frugtmos, squeezy´s og færdiglavede middagsretter. Babymaden er rettet mod børn fra 4 måneder til 1 år og kan bruges som komplette måltider eller som et fint supplement til familiens mad.

Alle opskrifter ligger på nettet
Læs mere om den nye Semper ECO serie og se det komplette indhold på de enkelte retter her. Alle opskrifter ligger også tilgængelige på enten Facebook eller på vores website her

Fotos og vareprøver
Fotos af emballager og vareprøver kan rekvireres ved at kontakte undertegnede.
Fotos af Lola Jensen kan downloades på www.lola.dk

Yderligere informationer fås hos:

Camilla Thomsen, Brand Manager Semper, telefon 2726 0838, e-mail: camilla.thomsen@semper.dk
Jim Frandsen, Country Manager Semper Danmark, telefon: 4072 9493, e-mail: jim.frandsen@semper.dk

SEMPER er et af Sveriges mest velkendte varemærker. Virksomheden tilbyder gode og ernæringsrigtige produkter, som er nemme, og som skaber tryghed hos forbrugerne. Semper har i dag to kategorier – Semper Børnemad og Semper Glutenfri. Målet er at blive en førende aktør i Norden inden for disse kategorier. Semper har en årsomsætning på cirka SEK 1,2 mia. og beskæftiger omkring 230 medarbejdere i Danmark, Finland, Norge og Sverige. Semper indgår i den internationale FMCG-koncern Hero AG, der har cirka 4.000 medarbejdere i 30 lande. Yderligere informationer findes på www.semper.dk

Tags: