Dansk robot-teknologi i fokus på kinesiske TV-stationer som dagens favorit på gigantisk IT-messe

Shape Robotics’ robot “Fable” blev i november 2023 en sand publikumsfavorit blandt 1.7 millioner besøgende på teknologimessen “2023 BRICS New Industrial Revolution” i Xiamen i Kina og vakte særskilt interesse fra flere statslige radio- og tv-stationer. Deltagelsen på messen som særligt udvalgt europæisk teknologi skete med hjælp fra EUCPTID (“EU Commitee for Promotion of Tourism Investment and Development”). Som resultat af den store umiddelbare interesse vil den danske EdTech-koncern nu overveje at forfølge muligheden for et nyt marked i verdens næststørste økonomi

Få uger efter succesfuld børsnotering på Nasdaq Main Market vækker Shape Robotics nu stærkt positiv og stor opsigt i Kina, da robotten Fable på “2023 BRICS New Industrial Revolution”-messen kom i hænderne på både skolelærere, IT-branchefolk og fabrikanter samt flere prominente FN-repræsentanter. Den danske skolerobot Fable var på forhånd blevet udvalgt som den ene ud af fem repræsenterede europæiske teknologier, og da den dansk-udviklede robot endte som publikums klare favorit, blev Shape Robotics teknologi rigt portrætteret af de inviterede nationale massemedier. Shape Robotics blev således den ene af blot tre udvalgte stande blandt de 182 repræsenterede virksomheder, som blev portrætteret på nationalt kinesisk TV.

CEO i Shape Robotics, André Fehrn, værdsætter både den store umiddelbare publikumsinteresse for Fable og takker for repræsentation på messen til både EUCPTID og til selskabets investorer Fundamental Fondsmæglerselskab samt Investeringsforeningen Fundamental Invest der muliggjorde at Shape Robotics kunne deltage i messen.

"Vi er altid glade for enhver feedback om Fable-robotten, vores læringsmaterialer og ikke mindst vores fuldt udstyrede STEAM Labs. Nu bliver vi så fra kinesisk hold bekræftet i, at ”Fable” helt intuitivt og på tværs af sprog og kulturer tiltaler mange forskellige mennesker, og at den udfylder et akut behov i uddannelser for anvendelse og forståelse af teknologi, som en fremtidssikring på både individ- og samfundsplan,” siger CEO André Fehrn.

EU rækker ud mod Kina med dansk teknologi i hånden

For Shape Robotics er en ny interesse fra Kina en kærkommen lejlighed til endnu en gang at kunne takke alle partnere og investorer, som er med til at bære til bålet for at udbrede undervisningsteknologi til flest mulige børn og unge.

“Mange virksomheder har nok erfaret og af gode grunde forventet, at det kinesiske marked kan være svært at komme ind på og navigere rundt i, og indtil nu har Kina ikke været prioriteret i vores vækstplaner. Når det er sagt, vil vi naturligvis opportunistisk forfølge den her mulighed.” siger CEO André Fehrn.

Som international organisation med speciale i at eksponere europæiske initiativer på verdensplan var opmærksomheden fra EUCPTID og Ib Christian Henricson (Acting Director EUCPTID, Northern Europe) en af hovedkræfterne bag at få Fable eksponeret for millioner af besøgende på den prominente teknologimesse.

"Vi deltog med Shape Robotics’ Fable blandt få andre europæiske produkter i teknologikonferencen “2023 BRICS New Industrial Revolution”, der årligt afholdes i Xiamen, Kina. Sidste år havde konferencen 1.7 millioner besøgende, og i år er Shape Robotics nu kommet i rampelyset med hjælp fra Ib Christian Henricson, Acting Director EUCPTID Northern Europe,” lyder det i en udtalelse fra EUCPTID.