Danske undervisningsrobotter går på børsen

Efter flere års solid vækst og succesfuld eksport af danske undervisningsrobotter til en række internationale markeder forbereder robot virksomheden Shape Robotics i Farum sig på at blive børsnoteret på Nasdaq First North Growth Market Copenhagen – formodentlig lige omkring Skt. Hans

Herhjemme og i udlandet har der de senere år været et stadigt stigende fokus på vigtigheden af at styrke og modernisere skoleelever og studerendes undervisning i fag, der ligger indenfor STEM-området (Science, Technology, Engineering og Mathematics).

Da den danske Fable-robot begyndte at rulle ud fra virksomheden Shape Robotics i Farum i 2017, ramte den fra første dag et marked, som var modent og parat. Fable-robotten er robust og bygget af moduler, der kan klikkes sammen på sekunder. Programmeringen af robotten vokser i kompleksitet med brugeren og kan bruges i undervisning fra 3. klasse, over ungdomsuddannelserne op til universitetsniveau.

Som konsekvens af succesen har Shape Robotics og Fable oplevet solid vækst og forhandles i dag i mere end 25 lande. Med børsintroduktionen på First North Growth Market Copenhagen åbner dørene sig nu for investorer, der ser det store potentiale i 21. århundredes undervisning.

”Skoler i hele verden efterspørger teknologi, som kan videreudvikle undervisningen. Lærere og undervisere står overfor stadigt skrappere politiske krav om at inddrage bl.a. programmering, designprocesser og innovation i pensum, så skoleelever og studerende helt naturligt bliver forberedt på fremtidens højteknologiske arbejdsmarked. En af Fable-robottens mange styrker er, at den er fleksibel: Let at programmere for eleven uden de store tekniske færdigheder og samtidigt avanceret for den studerende, som har fordel af at blive udfordret,” fortæller David Johan Christensen, administrerende direktør og den ene af to idémænd bag undervisningsrobotten.

Made in Denmark er et adelsmærke på en lang række områder, det gælder ikke mindst indenfor teknologi og vores moderne tilgang til læring. De danske styrkepositioner nyder Fable-robotterne gavn af ude i verden. ”Børsnoteringen giver os mulighed for at nå nye og særdeles interessante markeder i bl.a. Asien og øge vores fokus på de vækstmarkeder hvor vi allerede har høstet gode erfaringer. Det drejer sig bl.a. om markeder som Norden, Storbritannien, Holland, Rusland og USA.”, fortæller David Johan Christesen

Med børsnoteringen sætter den danske robotvirksomhed store mål.

”Vi er med god grund ambitiøse og vil sælge Fable til hele verden. Målet er at gøre Fable til verdens førende undervisningsrobotsystem og Shape Robotics til en førende robot virksomhed. Børsnoteringen er en vigtig del af den rejse”, forsætter David Johan Christensen.

Yderligere oplysninger hos: David Johan Christensen, CEO, Shape Robotics på telefon 26 85 09 03 eller e-mail david@shaperobotics.com

Tags: